EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Докладът на ЕК за България, оригиналът

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Докладът на ЕК за България, оригиналът

mail07:00 | 29.01.2015прегледи 1540 коментарикоментари 0


България е постигнала известен напредък, но въпреки това, той не е достатъчен. Развитието все още е крехко, а общественото доверие е подкопано.

Това се казва в доклада на Европейската комисия по Механизма за сътрудничество и проверка. Докладът се публикува на всеки две години.

В документа се посочва, че от последния доклад от юли 2012 г. България е постигнала напредък в подобряване на процедурите за назначаване. Отбелязват се и други полезни управленски стъпки, предприети в прокуратурата и съдебната власт. Въпреки това ЕК обобщава, че като цяло напредъкът е недостатъчен, а доверието е подкопано заради бягството на лидери на организираната престъпност от правосъдната система, както и поредица разкрития за политически влияния в съдебната система.

В доклада се констатира също така, че все още има много малко случаи на организирана престъпност и корупция, които са приключили с присъди.

Въпреки някои важни стъпки по отношение на управленските реформи, Висшият съдебен съвет (ВСС) не се приема за самостоятелна и независима власт, в състояние ефективно да защити независимостта на съдебната власт. Работата на ВСС през 2014 г продължава да бъде обект на спорове с няколко инцидента при назначения, уволнения и контрол при прилагането на системата за случайно разпределение на делата. Напрежението между ВСС и неговия граждански съвет расте с времето с претенции от страна на представителите на гражданското общество, че техните мнения не се вземат предвид. Като добра реакция ЕК посочва развитие на комуникационната система на ВСС и предприемане някои стъпки по отношение на прозрачността.

Друг въпрос, станал обект на дебат в България, е промяна на структурата на ВСС. Това се превърна във водеща тема след предложението ВСС да стане двукамерен орган с две отделни камери- за съдиите и за прокурорите.

Основната причина за тези разговори е различна организационна структура и ролите на съдиите и прокурорите, но също така и фактът, че вземането на решения относно назначенията и дисциплинарните въпроси може да се използва от едната камера на ВСС за оказване на натиск върху другата. Идеята за промяна на структурата на ВСС е част от предложението за нова съдебна реформа, която обсъжда българското правителство.

ВСС, без напълно да се противопоставя на промяната, изрази опасението си, че идеята изисква промени в Конституцията, а не само законодателно изменение на Закона за съдебната власт.

В допълнение стратегията за реформа засяга по-широки въпроси като избора на членове на ВСС. Предишни доклади направиха препоръки за увеличаване на прозрачността на процедурата за подбор. Стратегията също повдигна въпроса за намаляване на правомощията на председателите на съдилищата, което беше зачеркнато в миналото като важен въпрос за независимостта на отделните съдии. Значението на по-голямата прозрачност и обективност при назначенията в съдебната власт е било последователна тема в докладите на ЕК. Въпреки това някои точки, разглеждани през 2012 -2013 г., са избегнати през 2014 г. , а ситуацията с постовете от най-високо равнище остава проблематична.

По-специално, изборът на председател на Върховния касационен съд беше отложен няколко пъти. Номинациите за административни ръководители на други съдилища повдигнаха проблема за откритостта в подбора, основан на заслугите на кандидатите.

Друга препоръка на доклада за 2014 г. е задълбочен и независим анализ на системата за случайно разпределение на делата. Тук от ЕК посочват, че са предприети някои стъпки, анализиращи потенциалната уязвимост на системата. Предприети са действия за изграждане на централизирана система за случайно разпределение на делата. Все пак това временно решение не изглежда да е подобрило сигурността.

От страна на прокуратурата е налице значителен напредък в изпълнението на плана за действие, представен от главния прокурор Сотир Цацаров през 2013 г. Частично предизвикан от стратегията за реформа на съдебната система, главният прокурор направи нови предложения през ноември 2014 г. за децентрализация на прокуратурата и за предоставяне на допълнителни гаранции за ненамеса в работата на прокурорите.

Работата по оценка на натовареността на магистратите и съдебните органи продължава. Една от целите е да се създадат правила за това как да се измери и да разпредели работното натоварване, като се вземат предвид сложността и мащабът на случая. Разликите в натовареността се разглеждат като важна причина за неефективността на системата.

ЕК определя като ключов фактор човешките ресурси и обучението на кадри, където "съдебната стратегията на правителството за реформа поставя някои елементи за бъдещи подобрения". При дисциплинарните действия липсват последователност и ясни стандарти. Предприето са стъпки, включващи общи насоки в тази област, въпреки че те не са направени на базата на ясен анализ на недостатъците.

Според доклада на Европейската комисия организираната престъпност в България все още остава значителен проблем. Според него това става ясно от нагласите на общественото мнение, както и последните случаи на престрелки и убийства, които "напомнят за сериозността на ситуацията". В доклада на ЕК се отбелязва и значителното увеличаване на делата, по които е започнало разследване, но все още оставащият малък брой на тези, които са достигнали до решение.

Заплашването на свидетели също е посочено като сериозен проблем.

Специализираният съд и прокуратура, които стартираха работа преди две години, започват "бавно" да дават резултати, продължава докладът. Според ЕК обаче действията им са затруднени от "неконцентрирано приписване на задачи и многото формални разпоредби на Наказателно-процесуалният кодекс". Като негативен фактор докладът припомня и липсата в България на експертно бюро или подобен орган към съдилищата, което би могло да бъде и сред причините са липсата на напредък по някои дела.

Докладът напомня, че правителството на Бойко Борисов обяви намерението си да вземе мандата за разследването на организираната престъпност от ДАНС, но според комисията това би могло да доведе до проблеми при тяхното водене. Предишната реформа в тази област доведе до няколко месеца, през които имаше незавършени дела за организирана престъпност, включително и при съдействието със силите за сигурност на други страни членки , се казва още в доклада като за пример за реформи се посочва сливането на ГДБОП и ДАНС през 2013 г.

Общественото мнение

78% от българите смятат, че Механизмът за сътрудничество и проверка трябва да продължи да действа, показва тематично проучване на Евробарометър по поръчка на Европейската комисия. Практически всички българи посочват като сериозни проблеми пред страната корупцията (97%), недостатъци в съдебната система (96%) и организираната престъпност (96%).
Спрямо предишното проучване по темата от 2012 г. намалява делът на хората, които смятат, че положението с организираната престъпност се е подобрило (от 38% на 24%). Сериозно намаляват и заявилите, че ситуацията в съдената система се е подобрила (от 33% на 13%). Едва 10% вярват, че корупцията е намаляла, докато през 2012 г. на това мнение са били 27% от респондентите.
Като цяло, българите смятат, че Механизмът за сътрудничество и проверка оказва положително влияние върху съдебната система (според 61%), борбата с организираната престъпност (54%) и корупцията (53%).
zoom_sss
 zoom_sss


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg