АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Допълнителни 2 млрд.лв. на фармацевтичния пазар
Компаниите за фармацевтични продукти и здравни услуги в България ще преминат през период на предизвикателства и промени през идните пет години, тъй като трябва да бъде отделено внимание на структурата на системата за доставяне на здравни услуги и нарастващото задлъжняване (на сектора). Това сочи доклад за състоянието и фармацевтичния и здравен сектор в България, публикуван от сайта за пазарни анализи
companiesandmarkets.com.
България е слязла до 14-то място в класацията на условията в бизнес средата в европейските страни с развиваща се икономика заради по-бавното възстановяване на пазара в сравнение с други страни.
Въпреки факта, че през 2009 г. отрицателните последици от икономическия спад са довели до забавяне на темпа на растеж на пазара с близо 50 на сто, показателите остават високи, което до голяма степен се дължи на достъпа до нови продукти.
През 2010 г. много икономики ще се върнат към растеж, но България вероятно ще остане в рецесия. Тази перспектива, заедно със силните ограничения върху бюджета, силно ще намали потенциала за правителствени разходи. Държавата се опитва да облекчи натиска, прехвърляйки разходи върху потребителите. В началото на 2010 г. правителството предложи и други реформи за компенсиране на разходите, които според авторите на доклада ще затруднят производителите на патентовани лекарствени продукти и тежко болните пациенти. В доклада се подчертава значението на изключването на медикаменти от Позитивния списък на лекарствата в България, чиято стойност здравната каса покрива изцяло или частично.
Авторите на документа отбелязват, че предложените са "стъпка назад" в опитите да се подобри достъпа на пациентите до иновативно лечение.
Докато краткосрочната перспектива за фармацевтичните компании е сравнително лоша, то в по-дългосрочен план реформата в здравеопазването би трябвало да подобри капацитета на страната за разходи в тази сфера. Частните компании за здравно застраховане най-накрая изглежда получават достъп до обществени ресурси за допълнителни здравни услуги според поправките в Закона за здравното осигуряване от края на 2009 г. и началото на 2010 година.
След дълго очакваните реформи в здравната система Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) ще продължи да носи отговорността за основните здравни услуги, а 21 частни компании ще се конкурират за допълнителни ресурси до 2 млрд. лева (1,4 млрд. долара).
Actavis е компанията, която отчита най-големи продажби в страната, следвана от Novartis и българската Sopharma.
Сред 10-те водещи компании на българския пазар най-бърз растеж през 2009 г. е отчела Roche, чиито продажби са нараснали с 41,8 на сто.
Tweet |
|