АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Достигнахме 75% от предпандемичното ниво на международните полети
През 2022 г. България е достигнала 74,8 процента от нивото на международните полети за 2019 г. Това каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов на пресконференция, на която беше представен анализ на авиационния пазар. По думите му пътниците по международните полети през 2022 г. са достигнали общо 8 583 925, докато през 2019 г. са били 11 474 051. Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летищата в страната - София, Варна, Бургас и Пловдив.
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (International Air Transport Association - IATA) в световен мащаб броят превозени пътници през 2022 г. е достигнал 70 процента от нивата на 2019 г., а за 2023 г. се очаква да стане 85,5 на сто от нивата на 2019 г., коментира председателят на АБА.
През 2022 г., след премахване на ограниченията, започна бързо възстановяване на авиационните пътнически превози, макар все още да не могат да се преодолеят акумулираните в предишните кризисни години загуби, добави Станулов. Изминалата година се характеризира с нестабилност в работата на повечето летища в света, като проблемите в наземното обслужване често бяха драстични. Закъснения, отменени полети, дълги опашки, стачки, по-малко полети, по-високи цени. Летният хаос при пътуванията премина в зимен такъв основно поради постпандемичен недостиг на персонал, консервирани самолети и неувереност в авиопревозвачите. За щастие българските летища не бяха толкова силно засегнати, заяви Станулов.
На макроикономическо ниво през 2022 г. най-голямото непредвидено събитие беше войната на Русия с Украйна, която хвърли глобалната икономика в рецесия, с неочаквано високи нива на инфлация, повишени лихвени проценти и цени на горива, загубени пазари, нарушени вериги за доставки на суровини и материали, затворено въздушно пространство и т.н., обясни председателят на АБА.
През 2022 г. поръчките на самолети бяха на най-високите нива от 2014 г. насам, но доставените в авиокомпаниите самолети бяха значително под нивата преди КОВИД-19 поради проблеми във веригите за доставки на материали и компоненти, допълни Станулов.
Към края на 2022 г. действащи са 19 въздушни превозвача с валиден оперативен лиценз като "Юръпиън Еър Чартър", "България Еър", "Би Ейч Еър", "Карго еър", "Бул Еър, АЛК", "Fly2sky", "Електра Еъруейс", "Компас Карго Еърлайнс", "Хели Ер", "Авиостарт" и други, които изпълняват редовни и чартърни пътнически полети, товарни и специализирани авиационни превози.
Въздухоплавателните средства с максимално излетно тегло 6600 кг, с които българските авиокомпаниите оперират, са 74 (спрямо 49 през 2018 г.).
В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар.
Продължава тенденцията за недостиг на пилоти и наемане на чуждестранни такива заради разрастването на операциите и липса на капацитет при първоначалното летателно обучение. От около 5 процента през 2018 г., понастоящем около 10 на сто от пилотите в българските авиокомпании са чужденци. През летния период на 2023 г. делът на заетите чуждестранни пилоти в български авиокомпании вероятно ще достигне 15 процента, посочи председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов.
Tweet |
|