АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Дунав мост 2 на метри от румънския бряг
Ниското ниво на река Дунав в края на месец август не възпрепятства строежа на Дунав мост, по-малко от 55 м остават до съединяването му с румънския бряг, съобщава компанията строител испанската FCC Construccion. Същевременно правителството увеличи с 35 204 935 лв. размера на усвояванията по държавни инвестиционни заеми за 2012 г. от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това се прави поради изтичане до края на т. г. на срока за искания на траншове по финансовите договори по проектите за електрификация и реконструкция на ж.п. линията Пловдив-Свиленград и за изграждането на нов граничен комбиниран мост на р. Дунав при Видин-Калафат.
За двата проекта са подписани четири финансови договора с Европейската инвестиционна банка. Крайните срокове за ползване на заемите по тях са до 31 декември 2012 г., което означава, че след тази дата не могат да се заявяват искания за траншове. С приемането на постановлението се постига изцяло усвояване на заемните средства от ЕИБ и се избягва необходимостта от заместващо съфинансиране от централния републикански бюджет.
Междувременно вчера представители от десет посолства в България посетиха строежа на втория мост в българския участък на Дунав. За първи път дипломатите пътуваха с шлеп, за да разгледат моста преди неговото окончателно завършване.
Финални строителни подробности
От средата на август започна изграждането на средната диафрагма, която „стяга” защитните елементи при стълб РВ9 (в плавателния участък на реката). Около всяка от четирите колони в навигационния канал на Дунав се поставят по 19 двойки защитни елементи против удари на кораби и тежки предмети. Защитните елементи са с тегло около 60 тона всяка. В горния край, в средата и в долния край тези елементи ще са опасани с бетонни диафрагми. Ниските води на реката в момента благоприятстват работата по изграждането на диафрагмите, тъй като тези части не са под вода.
Завършен е монтажът на сегментите от връхната конструкция на моста при стълбове РВ9, РВ10 и РВ11. На последния стълб РВ12 остава да се монтират още по 6 сегмента от двете страни. Откъм румънския бряг те са складирани на специално изградена за целта площадка от Изпълнителя - FCC Construccion, така че ниските води на реката да не могат да пречат на строителството. Откъм българската страна за достъп до стълба се ползва плавателния участък, където водата е значително по-дълбока и сегментите се докарват с шлепове. Общо 178 такива сегменти с тегло до 240 тона ще изграждат тялото на моста в плавателния участък на Дунав. В неплавателната част на реката техният брой е 300 с тегло до 120 тона и с по-малки размери.
Завърши монтажът на вантовата конструкция при стълбове РВ9, РВ10 и РВ11, като са качени по 13 двойки ванти. На стълб РВ12 е монтирана първата двойка.
Продължават работите по изграждане на жп естакадата към и на моста, в ход е строителството на връхната й конструкция. Доизграждат се насипите за пътния и железопътния подходи към моста. Изпълнението на проекта по изграждането на моста към края на месец юли е 91,6%.
Продължават довършителните работи по изграждане на прилежащата инфраструктура към моста на българска територия, като изпълнението на тази част от проекта в края на месец юли е 96%.
Бюджетът на проекта от българска страна е 225,145,000 евро, осигурени от следните източници:
Бюджетът на проекта от румънска страна е 48 млн. евро, включващ безвъзмездна помощ от програма ИСПА на ЕС и финансиране от държавния бюджет на Румъния. Дунав мост 2 трябва да бъде открит през ноември тази година.Според експерти трафикът ще надхвърли 100 000 превозни средства още през първата година от пускането на съоръжението в експлоатация.
снимки:FCC Construccion
Tweet |
|