АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Дунав мост 2 очаква 4-милионното МПС
Увеличение с 18 процента на трафика по Дунав мост 2 при Видин-Калафат за 2017 година в сравнение с 2016 година, отчита смесеното българо-румънско дружество, управляващо съоръжението. През 2018 година, когато се навършват пет години от откриването на моста, се очаква по него да премине 4-милионното превозно средство. Това съобщи за БТА, позовавайки се на прогнозните резултати за трафика, инж. Любомир Низамов, директор на съвместното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД.
2017-та беше доста успешна за Дружеството - година, в която по Дунав мост 2 преминаха почти 1 млн. автомобила, а през тази година се очаква по съоръжението да премине и 4-милионното превозно средство. Трафикът непрекъснато се увеличава. Докато за първите 2-3 години от построяването на моста увеличението беше със забавящи се темпове, то през миналата година увеличението е от 18 процента спрямо предходната година, каза Низамов. Според него това се дължи на извършения основен ремонт на главен път Е79 в участъка между Видин и Ружинци, както и на изграждането на новите обходи на Монтана и Враца.
Среднодневният трафик през ноември 2017 г. , най-натовареният месец за преминаване на товарни автомобили, беше около 1600 товарни автомобила в двете посоки. Най-голям е трафикът и съответно най-натоварените за съоръжението като цяло са месеците юли, август и септември, когато е по-голям броят на преминаващите леки автомобили, уточни Низамов. Това е свързано с летните отпуски. В летните месеци трафикът за едно денонощие достигаше и до 3000 автомобила, половината от които товарни, останалите - леки автомобили, обясни инж. Низамов. Той допълни, че в дните около Новогодишните празници е регистриран спад на трафика по Дунав мост 2, но очакванията са, че от средата на януари трафикът ще се възстанови на предишните си нива - около 2600 автомобила, преминаващи средно на денонощие през граничния пункт Видин - Калафат.
Образуването на опашки от чакащи товарни автомобили е сведено до минимум, подчерта директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" АД. Това е благодарение на осигурените от граничните власти на двете държави допълнителни смени. Опашка се образува единствено в неделя, когато всички товарни автомобили, заминаващи за Европа се струпват на пункта. Причината е, че в събота и неделя е забранено движението на товарни автомобили от Унгария на запад, затова и опашки на излизане от България се образуват обикновено в неделя. Към момента на граничния пункт, който се намира на румънска територия, е създадена добра организация за проверка от граничните власти, уточни инж. Низамов.
Максималният пропускателен капацитет на моста към момента все още не е достигнат. Времетраенето за проверка на граничния пункт се удължава поради наличието на гранични, митнически и данъчни проверки, които се извършват от двете страни на границата. "Влезем ли в "Шенген", тогава няма да има никакъв проблем и времето за преминаване и обработка на автомобилите ще се съкрати до минимум", посочи директорът на "Дунав мост Видин - Калафат". Той допълни, че плащането на таксата за моста може да става както в брой, така и с банкови карти. На интернет сайта и на страницата във "Фейсбук" на "Дунав мост Видин - Калафат" редовно се изнасят данни за трафика, както и информация, свързана с дейността в района на граничния пункт и прилежащата инфраструктура.
За разлика от автомобилния трафик, при който натовареността е значителна, възможностите за железопътен превоз по моста се използват минимално, посочи директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" АД. Той допълни, че има интерес към ж.п превозите, преминаващи по съоръжението, водят се разговори във връзка с възможността редовно да преминават през моста т.н. блок-влакове, но засега това е все още в сферата на проектните проучвания. Така в момента по моста преминава единствено пътнически влак Видин - Крайова.
За съжаление, от другата страна - в Румъния, участъкът между Калафат и Крайова все още не е достатъчно модернизиран, все още няма електрификация на железопътната мрежа и разстоянието между двата румънски града, което по пряка линия е около 90 км, с влак отнема три часа. Затова в момента не се оправдават надеждите по отношение развитието на железопътния трафик по моста - като изключим пътническия влак, средноседмично минават по два влака, но те са епизодични, не са регулярни, по график, каза инж. Низамов.
През 2017 година са извършени ремонти на появили се дефекти на лагерите на част от колоните на моста, съобщи директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" АД. Асфалтиран е компрометираният участък от трасето на румънска територия, допълни той. Всички елементи на съоръжението имат гаранционни срокове - към настоящия момент отстраняването на всички дефекти, забелязани по моста и инфраструктурата, се извършва за сметка на проектанта и строител на моста - испанската фирма FCC. До момента Дружеството не е изразходвало пари за ремонти, свързани с инфраструктурата на моста. В споразумението между България и Румъния е предвидено да има фонд " Рехабилитация" за евентуални ремонти на инфраструктурата, който се попълва всяка година, но към настоящия момент тези средства не са разходвани, посочи инж. Низамов.
Освен мостовото съоръжение, дружеството "Дунав мост Видин - Калафат" АД стопанисва и прилежащата към съоръжението инфраструктура - 7-километровият участък от надлеза за Ново село и част от пътя от ГКПП към Калафат, което е уредено в Споразумението между Румъния и България за съвместна експлоатация на моста. Това означава, че инвеститорите, имащи интерес да започнат някакъв бизнес в този участък, трябва да вземат разрешение от българо-румънското дружество, а не от Агенция "Пътна инфраструктура", която стопанисва републиканските пътища, поясни инж. Низамов.
Това, което се очакваше - че покрай моста ще се развият ТИР паркинги, бензиностанции и хотели, засега не се случва, посочи той. По думите му Агенция "Пътна инфраструктура" засега не дава разрешения за строеж в другия участък - по Е79, стопанисван от нея, може би заради това, че предстои влизане в сила на нов проект за скоростен път. Ние вече сме дали едно разрешение за строителство на голям комплекс, включващ ТИР паркинг, бензиностанция и хотели, като процедурата е на финала, обясни директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" АД. Той допълни, че има още трима кандидати за изграждане на обекти на различни места по протежение на този 7-километров участък. Надявам се, че в близко бъдеще това, което говорихме при строежа на моста - че покрай инфраструктурата ще се развият и съпътстващи дейности, най-после ще се случи, отбеляза инж. Низамов.
Директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" АД коментира и темата за евентуално намаляване на таксите за преминаване по моста с леки автомобили. Той отбеляза, че таксите се определят с междуправителствено споразумение, затова и я няма тази гъвкавост, както при определянето на таксите в други търговски дружества, стопанисващи подобни съоръжения в цяла Европа. Тоест, необходимо е споразумение между България и Румъния, което усложнява процеса, каза инж. Низамов.
"Знам, че има съвместно предложение от кметовете на Видин и Калафат до съответните министерства за намаляване на таксите за преминаване по моста на всички леки автомобили. От нас искаха обосновки, които сме изпратили до двете министерства - какво ще се случи оттук нататък зависи от волята и намерението на правителствата на Румъния и на България", посочи инж. Низамов.
"Прогнози трудно се правят. Разглеждали сме различни варианти на намаляване на таксите, при които прогнозното увеличение на трафика ще компенсира евентуалните загуби. Изпратихме разчети, които показват, че за 10-12 години очакваното увеличение на трафика ще позволи намаляването на таксите за леки автомобили наполовина, без това да забави изплащането на инвестицията за изграждането на моста", каза директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" АД./БТА
Tweet |
|