АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Държавата иска втори лифт в Банско
07:00 | 12.12.2017 10811 коментари 0
Държавата застана зад изграждането на втори кабинков лифт в Банско. Това стана ясно на кръгла маса в Министерството на околната среда и водите (МОСВ), на която бяха обсъдени проектите на решения на Министерския съвет за Национален парк „Пирин“ и за „Ски зона Банско“.
Екоминистърът Нено Димов обяви, че е ясно, че трябва да постигнат такова управление на Банско, че да няма опашки на лифтовете. По думите му автомобилният транспорт замърсява много повече от въжения. Той уточни, че концесията, която е сключвана през 2001 г. по вече недействащ закон, както и всички проблеми, трябва да бъдат приведени в съответствие с действащото към днешна дата законодателство. Според него е било ясно изтъкнато, че концесиите като цяло са инструмент и покана към инвеститорите и трябва да се даде ясен пример как може да бъде развивана въобще концесията в България. „Що се отнася до прочита на ЮНЕСКО, беше казано ясно, че още през 2009 г. тази територия е извадена от парка „Пирин“ и я е вкарало в буферна зона, в която е допустимо такъв тип строителство. Като казвам строителство, нека да бъде повече от ясно, че говорим за писти, ски съоръжения, техническа инфраструктура и за нищо основателно. Никакво строителство извън технически съоръжения и ски съоръжения – т.е. спортни, каквото е и по закон“, допълни той. По думите му тези, които не са присъствали на кръглата маса, просто нямат допълнителни въпроси или аргументи. Министърът на туризма Николина Ангелкова заяви, че Министерството на туризма и лично тя винаги са подкрепяли изграждането на втори кабинков лифт в Банско и със сигурност ще подкрепят това и за в бъдеще, защото е изключително важно не само за развитието на туризма, и конкретно за планинския. Според нея лифтовете са най-екологичният вид транспорт и отварят достъпа до планината целогодишно, като дават възможност да се покаже пред всички какви богатства има нашата страна. По думите ѝ на дискусията е станало ясно, че независимо, че концесионният договор ще се приведе в съответствие, всяка една дейност, която следва да се осъществява на територията в буферната зона, отново задължително преминава през всички процедури, включително и през ОВОС. Ангелкова подчерта, че няма как без допълнително да бъдат извършени процедури по ОВОС и други, съответстващи на националното ни и на европейското законодателство, да се извършва нещо на територията на концесионния договор. Министърът на туризма бе категорична, че е абсолютно защитен национален парк „Пирин“ и със сигурност за всички трябва да е ясно, че без да се преминат тези процедури, няма да се появи образно казано лифт утре, дори ако МС вземе такова решение. Тя подчерта, че трябва да се спазват законите и отново заяви, че като министър със сигурност подкрепя изграждането на втори лифт в Банско. Спортният министър Красен Кралев допълни, че също от министерството са категорични и стоят зад идеята за втори лифт, тъй като няма друга алтернатива. Кралев бе категоричен, трябва да продължат с изграждането на спортна инфраструктура за практикуване на зимните спортове. По думите му в България няма писти и трасета за практикуване на сноуборд и затова са принудени най-добрите български състезатели да се подготвят в чужбина. Според него 200 км писти са крайно недостатъчни в цялата страна. Той даде пример с Чехия, където са 7000 км и Словения с 1800 км. „Излишно е да коментираме държави като Австрия, Швейцария, Италия. Там километрите са по 20-30 000 на държава“, обясни той и подчерта, че е крайно време този процес да се отвори, спазвайки цялото българско и европейско законодателство. „Категорично искаме увеличаване и то километри писти, кабинкови лифтове – такива, които да направят и спортния туризъм, и практикуването на зимни спортове достъпни за всеки български гражданин“, каза още Красен Кралев.Мирослав Калугеров- директор на дирекция „Национална служба за защита на природата“ към МОСВ, обясни, че са абсолютно несъстоятелни спекулациите, че държавата ще подари обекти на концесионера в парк „Пирин“. Според него очевидно концесионният договор има несъответствия и проблеми, свързани и с концесионното плащане, както и с липсата на санкционни механизми. По думите му се предвижда изменение на концесионния договор, чрез което еднозначно ще бъде определен предметът на концесията. „Ще бъде определено, че обект на концесията са съществуващите ски писти към датата на сключване на договора. Ще бъдат включени и преместваемите обекти за обслужването на посетителите, както и самата концесионна площ“, заяви Калугеров и подчерта, че държавата не може да даде чужди обекти на концесия. Бившият министър на околната среда и водите Нона Караджова обясни, че без конкретен проект за втора въжена линия в Банско, няма как да се направи оценка на влиянието й върху околната среда. По думите й настоящият концесионен договор противоречи на директивата за концесиите от 2014 г., а обектът на концесия, свързан със ски зона Банско, категорично е извън обхвата на директива от 2014 г. Според нея не може да се прави по никакъв начин препратка. „Оставаме на страните-членки да уреждат по какъв начин да уреждат концесии, по никакъв начин не може да става въпрос за наказателна процедура срещу България, както и за искане на разрешение от ЕК. В момента имаме действащ план за управление на национален парк "Пирин", който не допуска иницииране на какъвто и да е обект. Тоест, големият спор дали въжената линия или друг обект ще въздейства върху околната среда в момента по никакъв начин не може да бъде установен“, заяви Караджова и подчерта, че състоянието на парка „Пирин“ извън ски зоната е в отлично състояние. По думите й за тази буферна зона решението на ЮНЕСКО е, че извън обхвата й не могат да бъдат правени никакви обекти, но в обхвата на буферната зона могат да бъдат правени подобрения, но при стриктно спазване на европейското и националното законодателство. Тя подчерта, че не вижда екологични аргументи относно несъгласието с промяната в действащия план за управление на „Пирин“ и концесионния договор. За това, че ще се изсекат вековни гори тя уточни, че при всички положения ще има такава интервенция, но това може да бъде туширано с допълнително залесяване. „Ако има проблем за българските гори, това са три други неща, а не 200, 300 или 500 дървета, които ще бъдат изсечени. Това са киселинните дъждове, вредителите и мокрият и тежък сняг“, каза още Нона Караджова. Според Петър Петров - член на борда на директорите „Юлен“ АД - концесионер на „Ски зона Банско“, изграждането на втората кабинка в Банско не е самоцел. Той подчерта, че поставят проблема от 10 години. Петров обясни, че са установили, че капацитетът на кабинката няма да може да удовлетвори хората, които ще се качват. На въпрос дали промяната на концесионния договор ще реши проблема, той отговори: „Това е една от малките стъпки, по които може да се стигне до крайната цел – изграждане на втората кабинка. Изграждането на втората кабинка обаче не е самоцел. Тя няма да вдигне капацитета на ски зоната, просто ще повиши комфорта на пътуване на туристите“. Икономистът Красен Станчев допълни, че след концесията в парк „Пирин“ няма никакво компрометиране на парка или на буферната зона. По думите му проблемът не е от 8 години, а от 1987 г., поради два от факторите – дъждовете и насекомите и ерозията на тогавашната писта с два ръкава. Според него няма никакъв проблем с опазването на околната среда. „Имаме около 65 дела в съда, които са еднозначно решени. Имаме 22 проверки на НАП и 11 на прокуратурата. В момента да се прави реверанс за допълнително търсене на баланс, означава само едно – да се потвърждава подозрението за корупция на всички органи, които управляват парка. Последно, но не по важност, трябва да има все пак платформа, на която да се обсъждат всякакви мнения. Музеят на парка „Пирин“ сега е като детска изложба. Има много платформи и този разговор трябва да се изведе извън задачите на изпълнителната власт, а те са да вземе решение по казусите за управление на парка и за концесионния договор“, каза още икономистът. източник: агенция Фокус
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg