АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Европейските избори & младите избиратели
Мирослав Еленков,1izrechenie.com
През 2019 г. предстоят избори за Европейския парламент. Темата сигурно звучи далечно в момента, особено за младите граждани на ЕС, но именно за тях си говорим с Рафаела Де Марте - ръководител на медийните услуги в ЕП. Срещаме се в Страсбург по време на пленарна сесия на депутатите.
Какви са медийните инициативи, които ЕП ще предприеме, за да популяризира предстоящите избори?
Целта на ЕП, чрез медийните си кампании е да уведоми колкото се може повече жители на страните членки на ЕС, за ползата от това да гласуват на предстоящите избори. Стремим се да покажем не само какво е постигнатото, но и бъдещите предизвикателства. Една от най-важните ни задачи е добрата връзка с медиите, защото те са тези, които разпространяват информацията и така стигаме до голям брой хора. Все още най-силният канал, по който се разпространява информацията, е телевизията. Също така залагаме много и на дигиталните медии, защото хората все повече четат новини онлайн. Освен това идеята ни е да засилим връзката си с регионалните медии. Това е по отношение на медиите ни инициативи.
Друга наша цел е да активизираме колкото се може повече социалните мрежи като канал за комуникация, защото смятаме, че един от големите проблеми е негласуването на младите хора в ЕС. Според последните разчети активността на жителите на ЕС по време на избори е намаляла с 15 % в ЕС. За България това намаляване е 36%, а сред младите - 27% (18-24 год.). Вярваме, че комуникацията чрез социалните медии е най-добрият начин да достигнем до младите хора, които всъщност представляват бъдещето на ЕС, защото без тях не може да продължим. Много се надяваме и да накараме хората да повярват във важността на изборите и да включват семействата и приятелите си да гласуват. Вярваме, че не само институциите трябва да говорят за изборите, но и самите хора да обсъждат темата помежду си. Това, което искаме да кажем е, че с такова ниско ниво на гласуване, което е в момента, Европа е слаба. Тенденцията е, че няма дори 1 на 3-ма човека, който да гласува на изборите за ЕП – това може да ни говори, че хората приемат Европейския съюз като даденост
Казахте, че процентът гласуващи намалява всяка година. Какви са причините?
Трендът за гласуване от 1979 г. до 2013 г.е намаляващ за всеки следващи избори. Причините може да са много – хората да не са доволни от това, което получават и да не виждат вота като историческо предизвикателство. Вторият вариант е да са доволни от това, което Съюзът предлага и да не смятат, че гласът им ще има такава важност. Може би в началото на зараждането на ЕС хората са били по-емоционално свързани и затова са гласували повече. Но с увеличаването на състава на страните в ЕС емоционалната връзка на хората намалява. Европа представлява голямата надежда за следващите поколения и може би страните, които най-скоро са се присъединили все още не чувстват реалната сила и единност на Съюза.
Каква е медийната стратегия, с която ЕП иска да ангажира вниманието на младежите към следващите избори?
По мое мнение с младите хора трябва да се комуникира чрез традиционните медии, защото те помагат „историята“ да съществува. Знаете, че ако нещо не е написано, значи не съществува. Аз смятам, че не само трябва да информираме младите, но и да ги ангажираме с някакъв вид социална дейност. Миналата седмица в Страсбург организирахме събитие в Европейския парламент, където поканихме близо 9000 младежи, с които дискутирахме бъдещето на Европа и как те могат да помогнат за така чаканата и искана промяна в Съюза. Младото поколение не може само да бъде пасивен наблюдател на политическите дейности – те трябва да вземат бъдещето в ръцете си и да бъдат активни и ангажирани в Европейския проект.
Защо е важно за вас да включвате все повече младите хора в решенията за бъдещето на ЕС?
Гласуването е акт на демокрация. Няма как да имаме здрава демокрация, ако хората не подкрепят изборите. Това е минимумът, който човек трябва да направи, за да покаже заинтересоваността си от бъдещето. Има и други по-активни начини като петиции, връзка с регионалните евродепутати за конкретни проблеми, но гласуването е в основата на ЕС.
Tweet |
|