EUR 1.9558
USD 1.8287
CHF 2.0878
GBP 2.3501
CNY 2.5473
you tube
mobile version

Европейско богатство за €75 млрд.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Европейско богатство за €75 млрд.

mail08:01 | 22.04.2020прегледи 10127 коментарикоментари 0


Според проучване, публикувано от Европейската комисия, търговската стойност на селскостопанските храни и напитките, чиито наименования се ползват със закрила като географски означения на ЕС, е 74,76 млрд. евро. Над една пета от тази сума се пада на износа към държави извън ЕС. В рамките на проучването беше установено, че цените на продуктите със защитено наименование са средно два пъти по-високи от цените на сходни, но несертифицирани изделия. 

Комисарят по въпросите на земеделието Януш Войчеховски заяви: Европейските географски означения отразяват богатството и разнообразието на продуктите, предлагани от селскостопанския ни сектор. Те носят безспорни ползи за производителите, които могат да продават стоките си на по-висока цена на потребители, търсещи автентични регионални продукти. Наред с това географските означения имат важно място в търговските споразумения, сключвани от ЕС. С предоставянето на закрила в световен мащаб на определени изделия ние предотвратяваме злоупотребите с продуктови наименования и запазваме репутацията на европейските селскостопански храни и напитки. Благодарение на географските означения регионалните продукти са защитени на световно равнище.

Европейските храни са известни със своята безопасност, питателност и високо качество. Традиционните производствени методи допринасят за целта на ЕС да наложи световен стандарт за устойчивост в производството на храни.

Целта на европейските схеми за качество е да се предостави закрила на наименованията на определени продукти, за да се популяризират техните специфични характеристики, дължащи се на географския им произход и на традиционните умения, които са необходими за тяхното производство в съответния регион. Тези продуктови наименования са част от европейската система за защита на правата върху интелектуална собственост, с която се гарантира, че те няма да станат жертва на имитации и злоупотреби. Селскостопанските храни и вината се ползват със закрила по схемите за защитени наименования за произход (ЗНП) и защитени географски указания (ЗГУ), а спиртните напитки — като географски означения. Европейският съюз предоставя закрила и на храните с традиционно специфичен характер (ХТСХ), като целта е да се подчертаят традиционните аспекти на даден продукт, без той да е свързан с определен географски регион. Търговската стойност на този вид храни е 2,3 млрд. евро.

Публикуваното днес проучване обхваща 3207-те продуктови наименования, които са се ползвали със закрила в 28-те държави от ЕС към края на 2017 г. (към края на март 2020 г. броят на защитените наименования вече е 3322). В заключението от него се посочва, че цените на продуктите със защитено наименование са средно два пъти по-високи от цените на сходни, но несертифицирани изделия. 

От проучването става ясно, че е налице явна икономическа полза за производителите по отношение на предлагането на пазара и увеличаването на продажбите благодарение на високото качество и репутацията на продуктите, както и поради готовността на потребителите да плащат по-високи цени за автентични изделия.

Основните констатации от проучването са следните:

Значителна търговска стойност: през 2017 г. приблизителната търговска стойност на продуктите, защитени като географски означения и храни с традиционно специфичен характер, е била 77,15 млрд. евро, т.е. 7 % от общата стойност на европейската хранително-вкусова промишленост (която през същата година се е равнявала на 1101 млрд. евро). Над половината от тази сума (39,4 млрд. евро) се пада на вината, 35 % (27,34 млрд. евро) — на селскостопанските продукти и храни, и 13 % (10,35 млрд. евро) — на спиртните напитки. От общо 3207-те продуктови наименования, регистрирани към 2017 г. като географски означения и като храни с традиционно специфичен характер, 49 % са били вина, 43 % — селскостопански храни и 8 % — спиртни напитки.

По-високи цени на продуктите, ползващи със от закрила: цените на продуктите, обхванати от проучването, са средно два пъти по-високи от цените на сходни, но несертифицирани изделия. При вината това оскъпяване е 2,85 пъти, при спиртните напитки — 2,52 пъти, а при селскостопанските и хранителните продукти — 1,5 пъти.

Европейска стойност на политиката: всяка държава от ЕС произвежда продукти, чиито наименования се ползват със закрила на европейско равнище и които са емблематични за кулинарните традиции на съответните региони и имат икономическо значение за националната хранително-вкусова промишленост.

Износ на продукти с географско означение: тези продукти представляват 15,5 % от общия износ на селскостопански храни в ЕС. Вината остават най-важният продукт както от гледна точка на общата търговска стойност (51 %), така и по отношение на търговията с държави извън ЕС (50 %). Основните дестинации за европейските продукти с географско означение са САЩ, Китай и Сингапур, на които се пада половината от експортната стойност на тези продукти.

За да се гарантира, че политиката за качество на ЕС продължава да постига оптимални резултати, между 4 ноември 2019 г. и 3 февруари 2020 г. беше проведена обществена консултация в интернет, чиято цел беше да се проучат мненията на заинтересованите страни относно тази политика. Повечето участници изразиха съгласие с твърдението, че европейските схеми за качество са от полза за производителите и потребителите. Подробен преглед на цялата информация, получена в рамките на обществената консултация, се съдържа в обобщаващия доклад от нея.

Контекст

Защитените наименования за произход, защитените географски указания и географските означения (използвани за спиртните напитки) предоставят на потребителите гаранция, че съответните продукти са действително произведени в обявения регион посредством специфични местни технологии. Основната разлика между защитените наименования за произход и защитените географски указания е свързана с дела на суровините, които произхождат от съответния регион, или с етапите от производствения процес, които трябва да се извършат в този регион. По-известните примери включват Bayerisches Bier, Champagne, Irish Whiskey, маслини Kalamata, Parmigiano Reggiano, Polish Vodka, Queso Manchego и Roquefort.

При храните с традиционно специфичен характер се подчертават техните традиционни аспекти, като например метод на производство или състав, без обаче продуктите да са свързани с конкретен регион. Популярни примери за такива храни са Bacalhau de Cura Tradicional Portuguesa, Amatriciana tradizionale, Hollandse maatjesharing и Kriek.

ЕС е сключил над 30 международни споразумения, по силата на които множество европейски географски означения са получили признание извън ЕС, а редица географски означения от трети държави се ползват със закрила в Европа. Географските означения имат все по-важна роля в търговските преговори между ЕС и други държави, като всяка година Комисията отделя около 50 млн. евро за популяризиране на качествени продукти в ЕС и по света.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1624