АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Европейци се оплакват от български търговци
От Европейския потребителки център /ЕПЦ/ препоръчват да се ползват само лицензирани туристически агенции при пътуване в чужбина. При промяна в цената с повече от 5 процента на вече платена туристическа услуга потребителят може да се откаже от услугата и да си поиска парите обратно, каза пред журналисти днес Албена Палпурина, директор на ЕПЦ-България, съобщи БТА.
Хората могат да приемат и алтернативна, но не по-лоша оферта за туристическа услуга. Обикновено много ниската цена за туристически пакет трябва да буди съмнение, допълни Венцислав Петков, консултант в ЕПЦ-България.
От потребителския център припомниха, че българските туристи трябва да носят здравните си книжки, докато са на почивка, за да могат да ползват безплатни здравни услуги. Правата на българските граждани в Европа са същите като в нашата страна, добавиха от центъра. Ако се наложи плащане за лечение в чужбина, трябва да се пазят всички платежни документи и да се търсят компенсации, посочиха експертите.
ЕПЦ-България е част от мрежа потребителски центрове, които работят в целия ЕС.
През 2008 година в ЕПЦ-България са постъпили 292 жалби, през 2009 година те са 466, а от началото на 2010 година - 210.
Българските потребители през 2009 година са се жалвали най-много от проблеми в сферата на транспорта, като например от авиокампании за загубени багажи и забавени полети.
Жалбите срещу български търговци от страна на граждани на ЕС са предимно заради нелоялна търговска практика.
От началото на тази година половината от жалбите на българите са свързани с проблеми при пазаруването през Интернет. Най-много са оплакванията от услуги, получени в Италия, Словакия, Германия и Великобритания. Те са свързани с наем на автомобили, ползване на италиански авиокомпании и електронна търговия.
Жалбите от Словакия са заради фалита на авиокомпанията "СкайЮръп", която до последния момент, преди да обяви фалит, е продавала билети. Жалбите от германски търговци са свързани с ремонт и наем на автомобили.
Оплакванията от български търговци идват предимно от Великобритания, Германия, Полша и Ирландия. Жалбите на гражданите на Великобритания и на Ирландия са за услуги при покупка на недвижими имоти.
Експертите от центъра дадоха пример със словенска гражданка, която отишла в Кюстендил на зъболечение. Местен стоматолог й слага три имплантанта и прави 24 металокерамични коронки на обща цена 6 хиляди евро, които обаче се оказват некачествени. Жената подава жалба в европейския потребителски център в Словакия.
Зъболекарят ще бъде санкциониран с 5 минимални работни заплати и вероятно ще му бъде отнет лицензът, тъй като се оказва, че има и други оплаквания на словашки граждани от неговата работа, съобщиха от ЕПЦ.
В друг случай през миналата година таксиметров шофьор взема на кипърски гражданин 50 лева за курс от летището до центъра на София. След оплакване компанията възстановява парите на гражданина, а шофьорът е уволнен.
Tweet |
|