EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Европейците избират електромобили

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Европейците избират електромобили

mail06:58 | 21.01.2022прегледи 683 коментарикоментари 0


През декември за първи път в Европа са били продадени повече електрически, отколкото дизелови автомобили, съобщава в. "Фигаро".
По данни на германския специалист по електромобилите Матиас Шмит, поместени във в. "Файненшъл таймс", през декември в Европа продадените електрически коли са били 176 000, с 6 процента повече в сравнение с предходната година, спрямо 160 000 дизелови автомобила.
Това захласване по колите с нулеви емисии има няколко обяснения, сред които някои правителствени субсидии. Например Германия предлага бонус, който може да достигне 9000 евро. Отпускането на тази премия беше продължено и през тази година в контекста на усилията на канцлера Олаф Шолц да постигне целта за 15 милиона електромобила по германските пътища до 2030 г. Във Франция премията от 6000 евро остава в сила до 1 юли.
От своя страна европейските автомобилостроители насърчиха продажбите на електрически коли през декември, за да намалят въглеродния отпечатък на своя автопарк и да избегнат глоби от Брюксел, припомня "Файненшъл таймс".
Миналата пролет, по време на кризата с веригите за доставки и недостига на чипове, компаниите предпочетоха да произвеждат по-рентабилни модели, основно спортни високопроходими (СУВ).
Въведени бяха и някои мерки срещу термичните двигатели, сред които забраната им за продажба в Европа от 2035 г. или забраната на такъв тип коли в някои големи градове, като Париж, считано от 2030 г.
Освен според Матиас Шмит отдръпването от дизеловите коли е една от последиците от скандала "дизелгейт" през септември 2015 г. В центъра на скандала, германската група Volkswagen беше принудена още през следващите 30 дни да разработи плановете на електрическия си модел ID3, който е в продажба от 2020 г. Днес групата е най-големият производител на електромобили в Западна Европа. През 2021 г. тя е продала 310 000 коли с нулеви въглеродни емисии от общо 3,5 милиона продажби.
Интересът на европейците към електромобилите е от полза и за Tesla, която е продала най-малко 1 милион електрически коли в света през 2021 г.

Същевременно е отчетен нов рекорден спад на продажбите на автомобили в Европа през 2021 г.

Продажбите на нови автомобили в Европа са отчели нов рекорден спад през 2021 г. заради здравната криза и недостига на електронни чипове. Това се посочва в данните от автомобилостроителите, цитирани от Франс прес.
Миналата година в ЕС са били продадени 9,7 милиона превозни средства, което е най-ниският регистриран брой от 1990 г., откогато има налични статистически данни. Продажбите на нови автомобили са били по-малко от 2013 г. и 1993 г., смятани за най-черните години за сектора.
През декември продажбите са се понижили с 2,4 на сто спрямо година назад, когато Европа беше буквално парализирана от пандемията. Спадът е за шести пореден месец.
Този спад е следствие от недостига на полупроводници, който блокира автомобилното производство през цялата година и то най-вече през второто полугодие, обясни в комюнике Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
Миналата година в Европа е била белязана от срива на водещия германски пазар, който е регистрирал един от най-големите спадове от 10,1 процента на годишна основа или само 2,6 милиона продадени превозни средства.
Германският автомобилен сектор е отчел устойчиво възстановяване в началото на 2021 г. след една 2020 г., преминала под знака на затваряния на заводи и здравни ограничения. Той обаче много бързо отново се е сблъскал с ограничаващи фактори на световните пазари: недостига на електронни чипове, крайно необходими за сглобяването на автомобилите и логистични проблеми, които са помрачили надеждите за трайно възстановяване.
Белгия, Нидерландия и Дания също са отчели силен спад, а Франция е останала стабилна (+0,5 на сто), или 1,66 милиона новорегистрирани автомобили, но това равнище е най-ниското и е съизмеримо с отчетеното през 1975 г.
В Испания, която бе една от най-тежко засегнатите от пандемията страни през 2020 г., продажбите също са останали на най-ниско равнище (+1 на сто). Италия, също много тежко пострадала от Ковид-19, е регистрирала леко възстановяване през 2021 г. (+5,5 на сто).
Единствените европейски пазари, които отчитат ръст на регистрациите на нови автомобили през декември са България, Хърватия, Латвия и Словения.
Водещите автомобилостроители са отчели спад: продажбите на лидера Volkswagen са се понижили с 4,8 на сто или 2,4 милиона новорегистрирани автомобили. Основната марка на групата е регистрирала спад от 6,7 на сто, при Skoda понижението е било от 9,8 на сто, а при Audi продажбите са намалели с 3,3 на сто. Porsche и Seat са се възстановили.
Stellantis е регистрирал спад от 2,1 на сто на годишна основа или 2,1 милиона продадени превозни средства. Групата е ограничила понижението при основните си марки - Peugeot, Fiat и Citroen и е отчела добри продажби при Jeep.
Групата Renault е регистрирала спад на продажбите от 10,2 на сто въпреки добрите резултати на по-евтината й марка Dacia.
Hyundai-Kia се държат солидно с растеж на продажбите от 18,4 на сто, който се дължи на гамата от електрически и хибридни автомобили, най-вече високопроходими. Toyota е отчела увеличение на продажбите с 9,1 на сто. Асоциацията на европейските автомобилостроители не отчита продажбите на Tesla.
При водещите германски автомобилостроители BMW е останал стабилен (+1,5 на сто), а Daimler е отчел спад с 12,4 на сто, дължащ се основно на недостига на чипове. /БТА


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg