АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Европейците отвориха плахо кесията
Проучване, проведено от Colliers сред потребители от България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия разкрива, че респондентите планират да похарчат по-големи суми за храна и подаръци в сравнение с предпандемичната 2019 г. като основната причина за това е инфлацията, съобщиха от компанията. Проучването показва и повишена осведоменост по проблема с разхищението на храна и стремеж към намаляване на количеството закупени хранителни продукти по тази причина, деклариран от унгарците (24 на сто), поляците (18 на сто) и румънците (16 на сто).
Най-предпочитаните подаръци за празниците
Сред всички анкетирани най-популярните празнични подаръци са козметиката (54 на сто), играчките (49 на сто) и мултимедийните продукти (46 на сто). Козметиката е най-предпочитана в България (67 на сто), Полша (63 на сто) и Унгария, заедно с бижутата (по 50 на сто).
В повечето страни мултимедийните продукти се търсят от 30-60 на сто от анкетираните, с изключение на Румъния, където само 16 на сто от анкетираните са заявили, че купуват продукти от тази категория. Играчките са много популярни във всички изследвани страни - избор на от 45 на сто до 58 на сто от участниците в проучването.
В румънските домове, за разлика от тези в други страни, продуктите от категориите мода и обувки са най-често срещани под вечнозеленото дърво (66 на сто).
Откъде идват подаръците?
Доминика Йедрак, Директор изследвания и консултантски услуги за Полша и ЦИЕ, коментира: "Атмосферата на празнично пазаруване се усеща не само в търговските центрове, но и онлайн. Новият момент, е че в сравнение с 2019 г. сега се наблюдава повишен интерес към малките квартални магазини. Пазаруването онлайн, както и в търговските центрове, остава на сходни нива през тази година. Онлайн пазаруването и преди, и след ковид, беше предпочитано за около 50 на сто от респондентите в Полша, Чехия, Словакия и Унгария. Голямо увеличение на интереса към електронната търговия след пандемията се наблюдава в България (от 10 на сто на 40 на сто от анкетираните) и Румъния (от 24 на сто на 47 на сто от анкетираните)".
Потребителска кошница 2022 г.
Мнозинството от анкетираните заявяват, че тази година със сигурност ще похарчат повече пари за храна, отколкото през 2019 г. (49 на сто), като посочват като основна причина нарастващата инфлация. Повишаването на цените на стоките и услугите в световен мащаб, ще накара 13 на сто от потребителите да намалят разходите за празнични ястия. Повишената осведоменост за проблема с разхищението на храна ще накара част от унгарците (24 на сто), поляците (18 на сто) и румънците (16 на сто) да ограничат количеството закупени хранителни продукти по тази причина.
Колко ще платим за храна?
Поради ръста на инфлацията и на цените на хранителните продукти 32 на сто от всички анкетирани не могат да преценят колко ще похарчат за хранителни продукти през празниците. Около 30 на сто от респондентите възнамеряват да инвестират до 30 евро на човек за празнични ястия. Българите декларират най-високи разходи в този аспект, като близо 40 на сто от анкетираните смятат, че ще похарчат до 100 евро на човек. Пищни трапези ще има и в Чешката република, където 15 на сто от участниците в проучването декларират, че ще похарчат повече от 100 евро на човек.
Кой ще подреди масата?
95 на сто от анкетираните споделят, че приготвят празничните ястия сами или заедно със семейството им. Само 3 на сто заявяват, че поръчват празнична храна от кетъринг компании (най-много в Румъния - 7 на сто). Малка част от хората отиват на почивка или на ресторант през празничния период (под 2 на сто от всички анкетирани).
В проучването участват близо 500 души от ЦИЕ-6 от възрастовите групи 35-44 години и 25-34 години. Сред анкетираните 32 на сто са мъже, а 66 на сто - жени. Преобладаващите нетни доходи на анкетираните са в диапазона 1001-2000 евро, като най-малко анкетирани са посочили доходи под 500 евро.
Tweet |
|