АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Европейците преоткриват нощните влакове
EconomyNews.bg
Дълги години нощните влакове са предпочитан и удобен транспорт за европейците, също и вдъхновение за криминални романи или декор за филми.
Нискотарифните авиокомпании и високоскоростните влакове обаче постепенно ги изместват. Но Европа е на път да преоткрие нощния влак като средство за придвижване. Ударът, който COVID-19 нанесе върху полетите, е удобният момент това да се случи. Търси се екологична алтернатива на самолетите, а тя е била тук през цялото време.
Австрийските държавни железници ÖBB си поставят за цел до 2024 г. да станат №1 в нощния жп транспорт. За целта инвестират €500 млн., купувайки 20 нови влака. От 2016 г. австрийската компания обслужва 26 линии – самостоятелно или в партньорство, а основните дестинации са Италия, Швейцария и Германия. Равносметката е 1,4 млн. пътници всяка година.
Швеция, чийто приоритет е екологията и е особено бдителна по отношение на отпечатъка на авио транспорта, инвестира близо €40 млн., за да възстанови ежедневните линии между Стокхолм и Хамбург и между Малмьо и Брюксел – цел, която трябва да бъде изпълнена до 2022 г.
Франция се отказа от нощните влакове, оценявани като твърде скъпи – според френската държавна компания SNCF загубите възлизат по €100 на пътник. Сега обаче французите искат да ги възстановят. Също до две години трябва да бъдат пуснати линиите Париж – Ница и Париж-Тарб /Югозападна Франция/.
На 12 декември 2014 г. във Франция е обявен краят на една институция. На тази дата нощният влак, свързващ Париж и Берлин, прави последния си курс. Решението е на германската компания Deutschе Bahn – отново с аргумент, че е твърде скъпо за поддръжка и няма достатъчно пътници.
На този фон българските нощни влакове не спирали, въпреки предизвикателствата пред БДЖ. Бяха купени 30 нови спални вагона, а част от тях са свежо и цветно оборудвани от ИКЕА. Трите основни направления, обслужвани от нощните влакове са София-Русе, София-Бургас и София-Варна (съответно през Горна Оряховица и през Казанлък).
Традиционно през летния сезон спалните вагони са пълни с пътуващи към морето, а заради пандемията тази година търсенето на билети е още по-голямо. И това е разбираемо – спалното купе е с капацитет максимум трима души, които обикновено са от едно семейство или приятели.
Примерни цени:
Цената на билета по маршрута София-Бургас за възрастен в спално купе излиза малко над 30 лв. за пътуване във втора класа.
Вариантите, които предлагат австрийските железници, са няколко. Цената на билет за възрастен в спално купе – например по маршрута Виена – Брюксел, започва от €89,90.
Tweet |
|