EUR 1.9558
USD 1.8068
CHF 2.0847
GBP 2.3463
CNY 2.5360
you tube
mobile version

Едва 23 % от кредитоискателите знаят правата си

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Едва 23 % от кредитоискателите знаят правата си

mail15:35 | 15.03.2010прегледи 897 коментарикоментари 0


Ралица Русинова

Само 23 % от потребителите смятат, че познават добре правата си, когато теглят кредит. Това показват данните от социологическо изследване Флаш Евробарометър 275.
Според него  41 % са  запознати с част от правата си и искат да научат повече.
20 % от анкетираните признават, че не знаят нищо, но все пак искат да научат повече. А 6 % не желаят да научат нищо, свързано с правата им на кредитополучатели.
На въпрос към потребителите „Как постъпвате при затруднения с плащания по кредита си?”, 28 % от запитаните отговарят „Изчаквам и не правя нищо”. Според изследването 26 % се свързват с банката и заедно търсят решение, а 20 % започват да управляват бюджета си по-съсредоточено. Близо 1/5 от запитаните (19%)  признават, че при затруднения с погасяването на кредит, взимат пари от приятели, а 7 % теглят нов заем от друга банка.
В същото време едва около половината от банките в България са публикували общите условия на договорите на своите интернет страници, според данни от проучване на Асоциация Активни потребители от средата на 2008 г.
Днес Асоциацията, заедно с представители на кредитиращи и лизингови компании, отбеляза Европейския ден на потребителя. По време на срещата Себастиан Бор, представител на ЕК дирекция „Здраве и потребители”, разясни новите правни изисквания относно потребителските кредити, които ще влезнат в сила на 12 май т.г. Те дават право на клиента да се откаже от сключеното вече споразумение в рамките на 14 дни, ако промени мнението си или реши да търси по-добра кредитна оферта.
Представителите на кредитиращите институции се обединиха около принципа, че отпускането на кредит не бива да бъде самоцел. „Алфата и омегата на всяка добра практика е прозрачността. Тя започва от флайера, рекламата, посланието, в които трябва да се акцентира върху най-важните параметри на финансовия продукт”, заяви Валентин Гълъбов, изп. директор на TBI Credit и TBI Leasing.
Според Мария Донева от Кредит Груп, голяма част от кредитополучателите нямат финансова грамотност, за да изплащат коректно своите заеми. Рекламата заема едно от последните места по отношение на критериите за избор на финансираща институция. Оказва се, агресивните реклами по-скоро предизвикват недоверие сред потребителите, каза още Донева.
99 % от мненията на потребители на кредити по форумите са свързани с оплаквания от качеството на обслужване, а не с параметрите на финансовия продукт.
2 800 бележки и оплаквания и 1 000 запитвания са получили ОББ по електронен път от 2006 г. до сега, обяви Людмил Каравасилев, мениджър „ПР и спонсорство”, ОББ. Банката е регистрирала и 40 хиляди обаждания  в своя кол център, както и 10 % по-малко изплащане на компенсации за 2009 г., в сравнение с 2008 г.
„Практиката показва, че където има проблем, там има и грешки. През изминалата година УниКредит Булбанк е възстановила на клиентите си 90  хил. лв. компенсации за допуснати банкови грешки”, каза Кирил Бъчваров от УниКредит Булбанк.
Над 70 % от колите в страната са закупени, благодарение на съфинансиране от лизингови компании, обяви Теодор Маринов, съпредседател на Българска асоциация за лизинг. „Промените в закона за потребителското кредитирани засяга и  лизинговите компании.  Към момента лизингите към физически лица са едва 15 % от лизинговият пазар. Трябва да се постави акцент и върху след продажбеното обслужване на клиенти в нашия сектор”, допълни още Маринов.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg