АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Единно европейско небе - без резултат
Единно европейско небе (ЕЕН) - водещият проект за създаване на обединено европейско въздушно пространство, което ще доведе до утрояване на капацитета и до намаление наполовина на разходите по въздушното движение - все още не дава резултат, съобщи пресслужбата на ЕК.
Разпокъсаността на европейското въздушно пространство създава неефективност, която води до допълнителни разходи от близо 5 милиарда евро годишно. Заради тази разпокъсаност всеки полет е по-дълъг средно с 42 километра, поради което въздухоплавателните средства изразходват повече гориво, изхвърлят повече изгорели газове, предизвикват повече закъснения и за тях се дължат по-високи такси за ползване. За сравнение САЩ контролират същото въздушно пространство с по-голям трафик, а разходите им са два пъти по-ниски.
За ЕЕН 2012 е решаваща година, тъй като се очакват резултати по четири ключови аспекта, включително 9 функционални блока въздушно пространство (ФБВП), които трябва да бъдат готови до декември 2012 година. През пролетта на 2013 г. ЕК ще представи предложения за подобряване на нормативната уредба на ЕЕН с цел ускоряване на извършваните реформи. В предложенията ще се предвиждат мерки по отношение на:
1. Схемата за ефективност. Изпълнението на целите за ефективността с оглед повишаване на капацитета на европейското въздушно пространство и намаляване на разходите е главен елемент в изграждането на ЕEH.
През юли 2012 г. ЕК одобри националните планове за съкращаване на разходите и увеличаване на капацитета за периода 2012-2014 година. Намерението й е да заложи много по-амбициозни цели за ефективността за 2015-2019 година. С предложенията за ЕEH през 2013 г. също така ще се гарантира, че ЕК има всички необходими правомощия да изисква от държавите членки и ФБВП да изпълнят договорените цели, и ще се повиши независимостта на органа за преглед на ефективността.
2. Деветте функционални блока въздушно пространство (ФБВП), които са в процес на създаване. Комисията ще представи предложения, с които да се гарантира, че тези регионални блокове за управление на въздушното движение осигуряват действителни
оперативни подобрения. Ще трябва да бъдат разработени стратегически и оперативни планове на равнище ФБВП.
3. Управителния орган на мрежата за Европа. Комисията ще засили правомощията на този орган, така че той да поеме повече централизирани функции на паневропейско равнище, например по отношение на планирането и разпределението на въздушното
пространство (в т.ч. планирането на маршрутите). Това ще спомогне за максимална ефективност на мрежата.
4. Допълнителното реформиране на аеронавигационното обслужване. Комисията ще предложи да се отдели по-голямо внимание на основните задачи, като същевременно се позволи на доставчиците на аеронавигационно обслужване да възлагат
спомагателните дейности на подизпълнители.
Завършването на проекта ЕЕН ще осигури следните резултати: десетократно повишаване на безопасността, утрояване на капацитета на въздушното пространство, понижаване на разходите за управление на въздушното движение с 50 процента, намаляване на въздействието върху околната среда с 10 процента.
Комисията ще представи новите си законодателни предложения във връзка с Единното европейско небе през пролетта на 2013 година. За да влязат в сила, те ще трябва да бъдат одобрени от държавите членки и Европарламента.
Tweet |
|