АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЕК: 300 ключови морски пристанища
ЕК представи нова инициатива за подобряване на дейността на пристанищата и техните транспортни връзки, която засяга 319 ключови морски пристанища по крайбрежието на Европа, предаде пресслужбата на ЕК.
Около 74% от стоките, които пристигат в Европа или напускат континента, се превозват по море, но 20 % от това количество сега преминава през само три пристанища - Ротердам, Хамбург и Антверпен. Този дисбаланс между ефективността на пристанищата води до претоварване и допълнителни разходи за превозвачите, транспортните оператори и потребителите.
Новите предложения имат потенциала да спестят на европейската икономика разходи в размер до 10 млрд. евро за периода до 2030 г. и да подпомогнат развитието на нови връзки по море на къси разстояния.
Комисията предлага по-прозрачни и по-открити процедури за определяне на доставчиците на пристанищни услуги. Ще има правила, целящи да се предотвратят евентуални злоупотреби с цените от страна на операторите с изключителни права. С цел ориентиране в по-голяма степен към клиентите в предложението се представя идеята за създаване на консултативен комитет на ползвателите на пристанищата. Подробностите ще бъдат уточнявани според специфичните местни условия, така че местните пристанищни общности да могат да се ползват от по-добрата координация и по-благоприятната бизнес среда.
С цел по-нататъшно повишаване на ефикасността Комисията ще представи до лятото предложения, насочени към намаляване на бюрокрацията и административните формалности в пристанищата (предложения за т. нар. за "син пояс").
Финансирането от ЕС по механизма за свързване на Европа ще има нов акцент - пристанищните проекти, набелязани в плановете за т.нар. коридори от трансевропейската транспортна мрежа за приоритетно финансиране, и свързването на пристанищата с железниците, вътрешните водни пътища и автомобилните пътища.
Пристанищата ще бъдат насърчавани да играят активна роля в този процес, например, като предоставят информация за ситуацията с пътното движение.
Предложението разширява свободата на пристанищата да налагат такси за използване на инфраструктурата и увеличава прозрачността на начина, по който се определят таксите и се използват публични средства. Самите пристанищни власти действително са в най-добра позиция, за да установят нуждите на потребителите и да определят таксите. В същото време по-голямата прозрачност ще позволи използването на публични средства, без да се нарушава по несъразмерен начин конкуренцията, и ще помогне за привличането на частни инвеститори. Пристанищата ще могат също така да намаляват таксите за кораби с по-добри екологични показатели.
През юни Комисията ще създаде комитет за социален диалог в пристанищата, за да даде възможност на работниците и работодателите да обсъдят проблемите и да се договорят по въпросите, свързани с работата в доковете. Комисията ще окаже техническа и административна подкрепа за работата на този комитет и ще изготви оценка на напредъка през 2016 година.
В Европа има общо 1 200 морски пристанища. Предложението е насочено към 319 ключови европейски пристанища, които заедно могат да създадат истинска европейска пристанищна мрежа, която може да бъде опора за европейския вътрешен пазар. Тези 319 пристанища вече фигурират като един от приоритетите в предложенията на Комисията за трансевропейска транспортна мрежа (ТЕN-Т) - 83 пристанища в рамките на основната мрежа и 236 в широкообхватната мрежа.
Tweet |
|