АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЕК: Без сигнали за авиационни нарушения срещу България
В Европейската комисия няма постъпили сигнали срещу България, свързани със спазването на правилата за развитието на авиационния сектор и осигуряване на държавна подкрепа в тази насока. Това съобщиха за БТА експерти, поканени от дирекцията в ЕК, заета с този отрасъл. Днес комисията съобщи, че започва консултации с представители на сектора на гражданската авиация, за да събере мнения за прилагането на приетите през 2005 г. правила за финансирането на дейността на летища и за начална финансова подкрепа за авиокомпании, изпълняващи полети до регионални аерогари.
ЕК очаква отговори до 6 юни, за да прецени дали има необходимост от промяна на утвърдените правила. Говорителят на комисаря по конкуренцията Хоакин Алмуня отбеляза, че през последните 20 години авиационният пазар е претърпял значителна промяна, което вероятно налага преоценка на правилата. През 1994 г. при либерализирането на пазара на авиационните услуги ЕК прие първите правила за развитието на сектора, които предвиждаха да се оказва финансова помощ при преструктурирането на авиокомпании. През 2005 г. правилата бяха допълнени с рамки за развитието на регионалните летища и начинаещите авиокомпании с обществени средства. През следващите години ЕК прие над 60 решения, които засягаха и развитието на нови маршрути. С появата на нискотарифните превозвачи бе създаден нов бизнес модел, свързан с работата на регионалните летища. Този модел обхвана значителна част от пазара, отбелязва ЕК. Същевременно бившите национални авиопревозвачи пристъпиха към преструктуриране, като консолидираха присъствието си в Европа. Според решение на Съда на ЕС, изграждането на летищна инфраструктура е част от икономическите дейности и държавното финансиране в тази област следва да се счита за държавна подкрепа, освен в случаите, когато става дума за съоръжения и дейности, осигуряващи охраната, въздушния контрол, полицейските служби, митниците.
През 2008 г. съдът анулира споразумение между ирландския нискотарифен превозвач Ryanair и летище "Шарльороа", южната аерогара на Брюксел, отбелязва ЕК. В този случай ставаше въпрос за промяна в статута на обичайните такси и замяната им с други юридически определения, което имаше влияние върху облагането на печалбите на двете дружества. Комисията съобщи, че е получила значителен брой жалби, в които бивши национални превозвачи се оплакват от нискотарифните играчи и обратно. Възможно е в резултат на откритата от днес анкета ЕК да приеме допълнителни правила през идната година.
Tweet |
|