АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЕК иска екологизиране на товарите
ЕК предлага мерки за повишаване на ефективността и устойчивостта на товарния транспорт чрез подобряване на:
-управлението на железопътната инфраструктура,
-предлагане на по-силни стимули за камиони с ниски емисии
-и по-добра информация за емисиите на парникови газове от товарния транспорт.
Целта е да се повиши ефективността в рамките на сектора, като му се помогне да допринесе за постигането на целта за намаляване на емисиите от транспорта с 90 % до 2050 г., както е посочено в Европейския зелен пакт, като същевременно се даде възможност единният пазар на ЕС да продължи да се разраства.
По-ефективно използване на железопътния капацитет
Изграждането на железопътни линии е скъпо, а в ЕС — все по-натоварено. Предложеният регламент ще оптимизира тяхното използване, ще подобри трансграничната координация, ще повиши точността и надеждността и в крайна сметка ще привлече повече товарни дружества към железопътния транспорт. Пътниците ще се възползват от допълнителни железопътни услуги, тъй като капацитетът на мрежата ще се използва по-добре, което ще окаже положително въздействие върху трансграничните услуги, като даде възможност, наред с другото, за по-чести връзки и по-ранни резервации на билети.
Действащите правила за управление на капацитета се определят ежегодно, на национално равнище и на ръка. Това не благоприятства трансграничния трафик (около 50 % от железопътните товарни превози пресичат границите); счупеният подход води до закъснения по границите. Това от своя страна възпрепятства функционирането на единния пазар. Често срещани са и закъснения, дължащи се на задръствания, причинени от некоординирани дейности по поддръжка.
Новото предложение за регламент относно използването на капацитета на железопътната инфраструктура в единното европейско железопътно пространство се основава на ръководения от промишлеността проект за реконструкция на графика.
Целта е да се отговори по-добре на различните нужди на железопътния сектор: стабилни разписания и ранно резервиране на билети за пътнически услуги, както и гъвкави влакови маршрути, адаптирани към веригите на доставки „точно навреме“ за товародателите.
Нови стимули за използване на камиони с ниски емисии
Над 50 % от товарите се превозват по шосе в ЕС (данни от 2020 г.) и този транспорт има основен принос за емисиите на парникови газове. В настоящата Директива за теглилките и размерите се определят максималната дължина, широчина и височина на теглото на тежкотоварните превозни средства.
С актуалното предложение тези правила се преразглеждат, за да се даде възможност за допълнително тегло на превозните средства, използващи технологии с нулеви емисии, тъй като те водят до увеличаване на теглото на превозното средство.
Това ще стимулира възприемането на по-чисти превозни средства и технологии. След като технологията се развие и системите за задвижване с нулеви емисии станат по-леки, благодарение и на използването на аеродинамични елементи и кабини, по-чистите превозни средства ще се възползват от допълнителен полезен товар в сравнение с конвенционалните камиони.
Ще се насърчава и навлизането на по-аеродинамични кабини и други енергоспестяващи устройства, не само за подобряване на комфорта и безопасността на водача, но и за повишаване на ефективността на задвижващите системи с нулеви емисии, което означава механизмът, който предава мощността от двигателя за движение на превозното средство.
Предложението също така ще внесе яснота относно използването в трансграничен трафик, при определени условия, на по-тежки и по-дълги превозни средства, които понастоящем са разрешени в някои държави членки.
Това включва поясняване, че държавите членки, които допускат европейските модулни системи (СУОС) на своя територия, също ще могат да ги използват в международни операции между тези съседни държави членки, без да е необходимо двустранно споразумение и без ограничение за преминаване само на една граница. Това ще означава, че едно и също количество товари може да бъде превозвано при по-малко пътувания.
За да се насърчи интермодалният транспорт, при който стоките се придвижват с два или повече вида транспорт, но със стандартизирана товарна единица (като контейнерно ремарке или друго), на камионите, ремаркетата и полуремаркетата ще бъде разрешено да носят допълнително тегло. Допълнителната височина ще улесни и превоза на контейнери с висок куб чрез стандартни превозни средства.
CountEmissionsEU: сравняване на въглеродния отпечатък
Комисията предлага общ методологичен подход, чрез който дружествата да изчисляват своите емисии на парникови газове, ако решат да публикуват тази информация или ако от тях се изисква да я споделят по договорни причини.
Предложената методика се основава на наскоро приетия стандарт ISO/CEN за количествено определяне и докладване на емисиите на парникови газове, произтичащи от експлоатацията на транспортните вериги на пътници и товари. Надеждните данни за емисиите от врата до врата ще позволят на операторите да сравняват своите услуги и ще позволят на потребителите да направят информиран избор относно възможностите за транспорт и доставка.
Следващи стъпки
Предложенията ще бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета в рамките на обикновената законодателна процедура.
Обстоятелства по спора
Товарният транспорт е гръбнакът на единния пазар на ЕС — той поддържа запасите от супермаркети, фабрики и аптеки и дава възможност на европейските дружества да продават своите продукти в целия континент и извън него. През 2020 г. около 6 милиона души са работили в сектора на товарните превози в ЕС.
На товарите обаче се дължат и над 30 % от емисиите на CO2 от транспорта. А с разрастването на икономиката на ЕС емисиите вероятно ще се увеличат, освен ако не бъдат въведени мерки за декарбонизация: очаква се товарният транспорт да нарасне с около 25 % до 2030 г. и с 50 % до 2050 г.
Днешният пакет от предложения е част от по-широките усилия за повишаване на устойчивостта на мобилността и транспорта. То е следствие от ключовите компоненти на пакета „Подготвени за цел 55“, като например неговите цели за станции за зареждане с електроенергия и презареждане с гориво, както и за внедряването на устойчиви горива във въздухоплаването и морския транспорт.
За да допълни днешните предложения, Комисията планира да преразгледа Директивата относно комбинирания транспорт по-късно този месец. Комисията ще разгледа възможността за включване на набор от регулаторни, оперативни и икономически мерки за повишаване на конкурентоспособността на интермодалния транспорт.
Този пакет също така допълва предложението на Комисията за актуализиране на нейната политика за трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T) чрез стимули и изисквания за развитие на инфраструктурата и чрез по-добро интегриране на различните видове транспорт в една мултимодална транспортна система. Цифровите технологии спомагат и за повишаване на ефективността, включително Европейската система за управление на железопътното движение и цифровото автоматично свързване за железопътния транспорт, Регламента за електронната информация за товарния транспорт и европейското морско обслужване на едно гише.
„Екологизиране на товарния транспорт“ е водеща инициатива 4 от Стратегията за устойчива и интелигентна мобилност. Стратегията представлява пътна карта за намаляване на емисиите от транспорта с 90 % до 2050 г., както се изисква в Европейския зелен пакт. В много от основните етапи на стратегията се описва как товарният транспорт трябва да стане по-екологичен, например чрез удвояване на железопътния товарен превоз до 2050 г., гарантиране, че новите тежкотоварни превозни средства са с нулеви емисии до същата дата, и осигуряване на готовност за пазара на океански кораби с нулеви емисии до 2030 г.
Tweet |
|