АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЕК ограничава вредните емисии от корабите?
Европейската комисия предложи днес съдържанието на сяра в корабните горива да бъде намалено, което би довело до понижение с 90 процента на емисиите серен двуокис и до 80 процента на фините прахови частици. Комисията очаква така разходите за здравеопазване също да намалеят с 15-34 милиарда евро. Близо половината европейци живеят в райони, където все още не са постигнати европейските цели за качество на въздуха, се посочва в съобщение на ЕК. Комисарят по околната среда Янез Поточник отбеляза, че замърсяването от водния транспорт се усеща и на сушата. Според предложението на ЕК, максимално допустимото съдържание на сяра в морските горива, използвани в по-строго защитени райони /например Балтийско море, Северно море и Ламанша/, се намалява от 1,5 процента на 0,1 на сто от 1 януари 2015 година. В други райони намалението е от 4,5 процента на 0,5 на сто от 1 януари 2020 година.
На корабите ще бъде разрешено да използват водещи до сходни резултати технологии, като например системи за очистване на димните газове. Предложените изменения ще влизат в сила постепенно, в периода от 2015 г. до 2020 година. Европейската комисия ще разработи догодина средносрочни и дългосрочни мерки за поощряване сектора на морския транспорт на кратки разстояния. Комисията уточнява, че при дестилацията на петрола се получават леки горива /бензин и дизел/, както и тежки фракции /мазут и битум/. Корабите традиционно използват по-тежки горива със съдържание на сяра до 5 процента. За сравнение се отбелязва, съдържанието на сяра в горивата, използвани от товарните и леките автомобили, не трябва да бъде над 0,001 на сто. Емисиите серен двуокис причиняват киселинни дъждове и водят до образуването на фини прахови частици, опасни за човешкото здраве с предизвикването на дихателни и сърдечно-съдови болести. Според статистиката, тези проблеми водят до намаляване на продължителността на живота в ЕС с до две години.
Tweet |
|