АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Електромобилите - тенденции и ретроспекция
Тенденцията в Европа е да навлизат на пазара и електрическите превозни средства. Това не само е бъдещето, но все повече става и настояще.
Електрическите превозни средства, захранвани с батерии, почти удвоиха пазарния си дял в ЕС през първото тримесечие - според регионалната асоциация на производителите на автомобили (ACEA)
Ето какво съобщава в своя информация от началото на май агенция Ройтерс от Франкфурт: Електрическите превозни средства, захранвани с батерии (BEV) почти са удвоили пазарния си дял в Европейския съюз през първото тримесечие. Това показват данните от индустрията напоследък, тъй като пускането на модели на континента набира скорост.
BEV представляват 10% от общите продажби в ЕС на леки автомобили, показват данните на ACEA, надминавайки хибридните електрически превозни средства с добавка към електромобили, които заеха дял от 8,9%.
Общо 224 145 BEV са били продадени в ЕС през периода януари-март, спрямо 146 125 през същия период на миналата година.
Хибридните електрически превозни средства представляват повече от една четвърт от пазара, спрямо около една пета през същия период на миналата година. Автомобилите, задвижвани от бензин и дизел, са загубили пазарен дял, но все още представляваха 52,8% от пазара на ЕС през периода.
Ретроспекция за света към 2021 г.
Използването на електрически автомобили по държави варира в световен мащаб, тъй като приемането на електрически превозни средства с добавка към мрежата се влияе от потребителското търсене, пазарните цени, наличието на инфраструктура за зареждане и правителствените политики, като стимули за покупка и дългосрочни регулаторни сигнали (заповеди на ZEV, емисии на CO2 разпоредби, стандарти за икономия на гориво и постепенно отказване от превозни средства с двигател с вътрешно горене).
Plug-in електрическите превозни средства (PEVs) обикновено се разделят на изцяло електрически или акумулаторни електрически превозни средства (BEV), които работят само на батерии, и plug-in хибриди (PHEV), които комбинират мощността на батерията с двигателите с вътрешно горене. Популярността на електрическите превозни средства се разраства бързо поради държавните субсидии, увеличения им обхват и по-ниските разходи за батерии, както и чувствителността към околната среда. До края на 2020 г. обаче наличността на електрическите автомобили с добавка към мрежата представляваше само 1% от всички пътнически превозни средства по пътищата в света, от които чисто електрическите представляват две трети.
Глобалните кумулативни продажби на разрешени за магистрали леки електрически превозни средства с добавка към електромобили достигнаха 1 милион бройки през септември 2015 г. 5 милиона през декември 2018 г. и преминаха етапа от 10 милиона през 2020 г.
До края на 2021 г. по пътищата по света имаше около 17,5 милиона леки превозни средства с плъгин. Продажбите на пътнически автомобили с plug-in постигнаха 9% глобален пазарен дял от продажбите на нови автомобили през 2021 г., спрямо 4,6% през 2020 г. и 2,5% през 2019 г. Пазарът на PEV се измества към автомобили с изцяло електрически батерии. Глобалното съотношение между BEV и PHEV е нараснало от 56:44 през 2012 г. до 60:40 през 2015 г. и се е повишило до 74:26 през 2019 г. Съотношението беше 71:29 през 2021 г.
Към декември 2021 г. Китай разполага с най-големия запас от легални пътнически автомобили с прикачване към магистрали с около 7,8 милиона единици, 46% от използвания глобален парк. Китай също така доминира при внедряването на леки търговски превозни средства и електрически автобуси с добавка, като наличността му достига над 500 000 автобуса през 2019 г., 98% от световния запас и 247 500 електрически леки търговски превозни средства, 65% от световния парк.
В края на 2021 г. Европа имаше около 5,5 милиона пътнически автомобила с плъгин, което представлява над 32% от световния запас.
Европа също така разполага с втория по големина запас от електрически леки търговски превозни средства в света с около 220 000 ванове. Към декември 2021 г. кумулативните продажби в Съединените щати възлизат на 2,32 милиона автомобила с plug-in, като Калифорния е посочена като най-големият регионален пазар на добавени модули в САЩ с 1 милион автомобили с plug-in, продадени до ноември 2021 г.
Към декември 2021 г. Германия е водещата европейска държава с 1,38 милиона автомобила, регистрирани от 2010 г. насам. Норвегия има най-голямо пазарно проникване на глава от населението в света, и също така има най-големия пазарен дял в сегмента на plug-in в света на продажбите на нови автомобили, 86,2% през 2021 г. Над 10% от всички леки автомобили по пътищата в Норвегия са били модули през октомври 2018 г. и са нараснали до 22% през 2021 г. Холандия има най-високата гъстота на станции за зареждане на електромобили в света до 2019 г.
В България
Към края на март 2018 г. в България има официално регистрирани 560 електрически мотоциклета и 520 електрически автомобила. До началото на 2020 г. общият брой електрически автомобили в България се оценява на поне 1100. Продажбите на нови акумулаторни електрически превозни средства (BEV) нараснаха от 21 през 2015 г. на 194 през 2018 г., като само 6 през 2016 г. През първата половина на 2019 г. бяха продадени 141 нови BEV, което представлява 0,7% от общите продажби.
Правителството не предоставя безвъзмездни средства за закупуване на електрически автомобили, но поне не налага пътен данък за тях. Паркирането на електрически превозни средства в централни градски паркинг зони също е безплатно.
До 2021 г. повече 20% от автобусния парк на София стана електрически. Други градове като Пловдив, Перник и Хасково също поръчват електрически автобуси.
Първата компания за споделяне на автомобили в България Spark.bg използва само електрически автомобили и към август 2020 г. разполага с автопарк от около 500 електрически превозни средства и над 200 налични зарядни станции в София. Куриерската фирма Speedy използва вече над 20 електрически Renault Kangoo.
Автор: Красимир Панчев, ИКЕМ
Tweet |
|