EUR 1.9558
USD 1.7937
CHF 2.0785
GBP 2.3266
CNY 2.5281
you tube
mobile version

Електромобилите и детският труд в Конго

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Електромобилите и детският труд в Конго

mail17:45 | 21.02.2020прегледи 789 коментарикоментари 0


През последните години все по-модерно стана да се говори за опазване на природата и екологичен начин на живот. Редица държави решиха да ограничат и по-късно спрат употребата на дизелови и бензинови автомобили и да ги заменят с електрически превозни средства. Причината – били по-щадящи към околната среда и не замърсявали въздуха. Тази тенденция, подета от различни екоактивистки организации през последните години придобива все по-голяма сила. Едва ли някой обаче си задава въпроса от къде идват суровините за производството на електроавтомобилите?

Отговорът е – от Демократична република Конго. Бедната африканска държава е богата на залежи на кобалт – сравнителни рядък, но все по-търсен метал. Той е ключов компонент в изработването на батерии както за мобилни устройства, така и за електрически превозни средства. Предвид нарастващата необходимост от съхранение на енергия, с която да се захранват съвременните технологии, се увеличава и търсенето на кобалт. А заради сравнително ограничените находища на този метал, логично скача и цената му. А тя е ужасяваща и не се измерва само в долари.

За добива на кобалт в мините в Конго се използва най-вече детски труд. Малчугани, които трябва да са на училище и да играят на воля, всъщност работят часове наред в галериите, за да добият метала, захранващ смартфоните на техните връстници на запад или електромобилите на родителите им. Децата работят за надница от няколко долара на ден и са изложени на токсичния червен прах на кобалта, който вдишват. Те копаят с инструменти, напомнящи за каменната ера, без защитно облекло и предпазни средства. Но целта е по-екологичен транспорт, щадящ природата.

Според доклад на Амнести интернешънъл от миналата година, в кобалтовите мини в Конго работят над 40 хиляди деца. Ужасната цена, която те плащат за по-чист въздух в западните мегаполиси, е влошено здраве, а най-вероятно и ранна смърт.

Кобалтът е толкова токсичен, че води до тежки респираторни увреждания и дори на него е кръстена болест – „кобалтов бял дроб“ – форма на пневмония, която причинява кашляне и колапс на белите дробове, а от там и смърт.

Не случайно миналата година пет американски технологични гиганта – произвеждащи смартфони и електромобили, бяха подведени под отговорност в дело за смъртта на малчугани, добиващи кобалт в Конго. Планираната през следващото десетилетие забрана за дизеловите и бензинови автомобили, сочени като основен замърсител на въздуха, доведе до рязък скок в търсенето на метала. И докато за батерията на смартфон са необходими 10 грама кобалт, то за двигателя на електомобил са нужни 15 килограма. Логичният въпрос е трябва ли невинни деца да плащат цената на модерния еко живот и доколко природата се опазва с електроавтомобилите?/източник: тв Европа

 

 

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg