АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЕС: Мерки в подкрепа на автомобилостроенето
Министрите на промишлеността от Европейския съюз се събират на извънредна среща днес в Брюксел, за да координират мерките за борба с кризата в европейското автомобилостроене, съобщи европейският комисар за индустрията и предприемачеството Антонио Таяни, цитиран от AFP. "Всяко затваряне на завод за мен е като рана", изтъкна той миналия месец на пресконференция за представяне на план в подкрепа на сектора. Американският автомобилостроител Ford реши да затвори завода си в белгийския град Генк в края на 2013 година и да прехвърли производството му в испанската област Валенсия. Планът ще засегне общо 10 000 работни места. Френската група PSA обяви през юли, че през 2014 година ще закрие предприятието си в Олне-су-боа край Париж. "Ако не действаме, има опасност всеки месец да се закрива по един завод", предупреди Таяни. На територията на Европейския съюз има 180 автомобилни предприятия, които са свързани с хиляди доставчици и подизпълнители. Секторът обаче отчита свръхкапацитет заради слабото търсене. Застрашени са петнайсетина завода, които произвеждат под 80% от капацитета си. Европейската комисия няма никакви права върху понижаването на капацитетите, съкращаването на работни места или закриването на предприятия. "Не ние казваме на производителите дали трябва да затворят или не свой обект. Можем единствено да помагаме при преструктурирането", припомни Таяни. Той изтъкна, че е против преместването на производства и че е негов дълг да попречи на автомобилната промишленост да напуска ЕС.
Еврокомисарят обаче призна, че няма никаква власт да се противопостави на тази заплаха. Таяни предлага план за действия, основаващ се на иновациите, отварянето на външните пазари и предотвратяване на преструктуриране на предприятия. Като подготовка за днешната среща той разговаря с представители на синдикатите и автомобилостроителите. Комисарят иска да насърчи използването на европейския социален фонд за преквалификация на служители, загубили работата си, чрез финансиране на професионални курсове, тъй като по думите му "веднъж затворен, заводът няма да заработи отново". Що се отнася до иновациите, Таяни иска пакетът от европейски фондове в подкрепа на научната и развойната дейност да бъде увеличен с 1 млрд. евро до 2 млрд. евро за периода 2014-2020 година. "Трябва да изпреварим това, което ще се случи през 2050 година, когато в света ще има близо 2,5 милиарда автомобила. Трябва да започнем разработката на електрически, хибридни или водородни двигатели", изтъкна еврокомисарят. Освен това той е съгласен с автомобилостроителите, които настояват Еврокомисията да въведе по-стриктни условия в разработваните в момента споразумения за свободна търговия със САЩ, Китай и Индия. В автомобилостроителния сектор в Европа работят 12 млн. души, приносът му към търговския баланс е 70 млрд. евро. Всяка година той инвестира близо 28 милиарда евро в научна и развойна дейност, посочва AFP.
Tweet |
|