EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

ЕС:Как да се засилят правата на пътуващите в ЕС

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

ЕС:Как да се засилят правата на пътуващите в ЕС

mail13:45 | 06.12.2023прегледи 1043 коментарикоментари 0


ЕК  прие поредица от предложения, насочени към подобряване на услугите за пътуващите и туристите чрез укрепване на техните права. Новите правила ще се основават на извлечените поуки, включително на неотдавнашния опит от кризата с COVID-19 и фалита на туристическата група „Томас Кук“ през 2019 г., които оказаха значително въздействие както върху пътуващите, така и върху пазара на пътнически услуги.

По-конкретно с предложенията ще се изяснят правилата за възстановяване на разходите, когато полетите или мултимодалните пътувания се резервират чрез посредник, така че пътуващите да бъдат по-добре защитени при отмяна на пътуването. Те също така ще осигурят по-безпроблемни пътувания, особено тези, които включват различни пътнически услуги или видове транспорт, като гарантират, че пътниците имат достъп до директно подпомагане, както и до подобрена информация в реално време, например относно закъсненията и отмяната на полети.

Специално внимание се обръща на потребностите на пътниците с увреждания или с намалена подвижност, за да се намери решение и да се улесни преминаването между различните видове транспорт и да се подобри качествената помощ, когато е необходимо.

Приетите предложения са съсредоточени върху 3 аспекта:

1. Засилени права на пътниците

Чрез установените в ЕС права на пътниците пътуващите със самолет, влак, кораб или автобус вече се ползват от защита, която е призната в целия свят. Те например имат право на премаршрутиране, възстановяване на разходите, обезщетение и/или помощ (в зависимост от обстоятелствата) при нерегулярност на пътуването.

Въпреки това все още съществуват някои пропуски в действащите правила, а недостатъците при изпълнението и прилагането не позволяват на пътниците да се възползват напълно от тези права.

Предложението за преразглеждане на регламентите относно правата на пътниците разглежда тези проблемни области чрез укрепване на механизмите за правоприлагане и въвеждане на правила за пътниците във въздушния транспорт, които са резервирали своите полети чрез посредник, включително относно възстановяването на разходите.

В предложението относно правата на пътниците в контекста на мултимодалните пътувания за първи път се определят и нови правила за защита на пътниците, използващи различни видове транспорт, като автобуси, влакове и самолети, като всички те се извършват в рамките на едно пътуване. Пътниците ще се ползват с правото на по-добра информираност преди и по време на такива пътувания, включително относно минималното време за връзка между различните транспортни услуги.

Освен това когато са закупили мултимодално пътуване по силата на един договор за превоз, те ще имат право на помощ от превозвача в случай на пропуснати връзки. Специално внимание се обръща на потребностите на пътниците с увреждания или с намалена подвижност.

Лицата с намалена подвижност, които преминават от един вид транспорт към друг по време на пътуването си, ще бъдат подпомагани в точките на свързване от превозвачите и операторите на терминали, когато пътуват по силата на един договор за превоз или когато пътуват през мултимодални пътнически центрове.

Ако дадена авиокомпания задължи пътник с увреждания или с намалена подвижност да пътува придружаван от някого, тъй като пътникът се нуждае от помощ, за да спази изискванията за авиационна безопасност (напр. да постави предпазния колан), авиокомпанията ще бъде задължена да превози придружаващото лице безплатно, а когато е практически възможно, да настани това лице до пътника, на когото помага. Това право вече съществува при пътуване с влак, кораб или автобус.

2. Защита на пътуващите при пакетно туристическо пътуване

С преразглеждането на Директивата за пакетните туристически пътувания от 2015 г. защитата на пътуващите при пакетно туристическо пътуване в бъдеще ще бъде по-ефективна, по-специално по време на кризисни ситуации, като се извлекат поуки от пандемията от COVID-19.

Предложените изменения ще предоставят засилени и по-ясни права на пътуващите и ще изяснят задълженията и отговорностите на организаторите на пакетни туристически пътувания.

Някои от новите правила се отнасят до следното:

Когато става въпрос за възстановяването на суми, съществува верига от доставчици на услуги, организатори на пакетни туристически пътувания и пътуващи. Пътуващите ще продължат да имат право на възстановяване на средствата в срок от 14 дни.

Това ще бъде улеснено, тъй като организаторите на пакетни туристически пътувания, повечето от които са малки и средни предприятия (МСП), ще имат право на възстановяване на средствата от доставчиците на услуги в срок от 7 дни. Фактът, че те получават възстановяването в срок от една седмица, им позволява от своя страна да възстановят средствата на клиентите си в рамките на общо две седмици.

Авансовите плащания, извършвани от пътуващите за пакетни туристически пътувания, не могат да надвишават 25 % от цената на пакетното туристическо пътуване, с изключение на случаите, когато организаторите са изправени пред разходи, които оправдават по-високо авансово плащане, например защото те трябва да платят предварително пълната цена на билета на авиокомпанията. Организаторите не могат да поискат плащането на цялата сума по-рано от 28 дни преди началото на пакетното туристическо пътуване.

Пътуващите, на които се предлага ваучер, ще получават ясна информация, че могат да настояват за възстановяване на средствата и ще бъдат информирани за характеристиките на ваучера, преди да го приемат. Стойността на тези ваучери ще бъде възстановявана автоматично, ако те не бъдат използвани преди края на срока им на валидност. Освен това ваучерите и правата на възстановяване ще бъдат обхванати от защита в случай на несъстоятелност.

По-ясна информация: почиващите ще получават ясна информация за това дали дадена комбинация от пътнически услуги представлява туристически пакет, кой носи отговорност в случай на проблеми, както и за правата им като пътуващи с пакетно туристическо пътуване.

3. По-добри информационни услуги за мултимодални пътувания и създаване на общо европейско пространство на данни за мобилността

Мултимодалността или комбинацията от видове транспорт може да намали общите емисии от транспорта, като позволи на пътниците да избират най-ефективния и устойчив вид транспорт.

С преразгледания Делегиран регламент относно предоставянето в целия ЕС на информационни услуги за мултимодални пътувания (MMTIS) — чрез информационните услуги за пътуванията — пътниците ще намират по-лесно информация в реално време за различните видове транспорт и да имат достъп до актуална информация в реално време по време на пътуването, например относно закъснения и отменени пътувания.

Ще има и нови видове информация — като например дали във влака има места за велосипеди, и относно достъпността, включително за пътници с увреждания или с намалена подвижност.

В съответствие с Европейската стратегия за данните и подкрепена от програмата „Цифрова Европа“ инициативата за общо европейско пространство на данни за мобилността (EMDS), която също беше приета днес, ще улесни достъпа, обединяването и споделянето на данни от съществуващи и бъдещи източници на данни за транспорта и мобилността.

Тя ще даде възможност за достъп до данни и за тяхното споделяне в реално време, което ще позволи на пътуващите да се запознаят с транспортната ситуация и условията на пътното движение, така че да могат да планират по-добре своите пътувания. Инициативата също така ще даде възможност на публични и частни субекти да разработват новаторски транспортни услуги, както и политики в областта на транспорта, основани на данни.  

Контекст

Правата на пътниците в ЕС засягат около 13 милиарда пътуващи със самолет, влак, автобус или ферибот в ЕС всяка година, като много други използват местен транспорт. Очаква се тази цифра да достигне 15 милиарда до 2030 г. и почти 20 милиарда до 2050 г.

Стратегията на ЕС за устойчива и интелигентна мобилност е пътната карта на Комисията за постигане на екологичния и цифровия преход. Те вървят ръка за ръка, тъй като цифровизацията повишава ефективността и гъвкавостта, което намалява вредните емисии от транспорта. В стратегията се определя как да се постигне намаляване на емисиите от транспорта с 90 % до 2050 г. и се определят ключови етапи, като например широкомащабно внедряване на автоматизирана мобилност до 2030 г.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg