АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Женски футбол като дарителство
Ива Стойкова
Ухание на липи по улиците, прохладно време напоследък, приятно за ходене пеша. И почти на всяка крачка някой дебне, за да поиска пари за сираци, болни деца и пр. Другият масов случай е посещението на тези хора в офисите и домовете. Почти никога не е налична банкова сметка, по която трогнатият гражданин да изпрати някаква сума, а се искат пари на ръка. Нерядко доброволците на конкретната кауза са арогантни и агресивни. Това ли е начинът за набирането на средства за нуждаещи се – този въпрос се налага, особено ако съпоставим с далеч по-прозрачните и добронамерени, а и вече традиционни, действия на бизнеса.
Женски турнири по футбол
Съществуват доста по-оригинални и искрени начини да помогнеш. Добър пример за това са женските турнири по футбол. За тях разказа Маргарита Михайлова от Кодикс България. Пред EconomyNews.bg тя разкри, че идеята се зародила миналото лято по инициатива на две служителки на Globul. Провежда се мач с участието само на два отбора. Каузата – помощ за болен колега. През октомври същата година вече е налице и турнир. Той се състои на общинското игрище в софийския квартал „Младост” 4, състезават се 6 женски отбора, сред които два на Кодикс. Тогава са събрани около 700 лв. Всички средства са дарени на центъра за превенция изоставянето на деца в Банишора, под формата на памперси и храни. Вторият турнир е по Коледа. Събраната сума е двойна – 1500 лв. Равносметката от последния засега проведен турнир е 900 лв. Средствата от тези два турнира отиват за операциите на болни деца - Тома и Натали. На последния турнир са събрани и дрехи и обувки за жени с психични проблеми, живеещи в дома в Лъкатник. Любопитен момент е участието на състав "Фолклорика", които освен че играят благотворителен футбол, в паузите танцуват и хора, а за тях се хващат всички желаещи. Идеята е турнирите да се провеждат средно на 3 месеца. Публиката се събира предимно чрез приятели и познати, всеки от участниците споделя с близките си и води по някого, обяснява Маргарита Михайлова. Отборите също са от познати и приятели на двете организаторки - Николина Георгиева и Венелина Гюрова от Globul. Нина отговаря за отборите, схемата, търси мястото, а Венелина намира каузата. Всеки турнир има съдия, диджей, фотограф, като и те участват благотворително. Парите се събират в прозрачна кутия, а всеки дарява колкото иска и каквато възможност има. Следващият турнир е през септември.
Корпоративно дарителство
Корпоративното дарителство е знак за осъзната и активна позиция на компаниите по отношение на промените, случващи се в обществото, е записано в програмата на Български дарителски форум. БДФ обединява, представлява и подпомага големите дарители (компании и фондации) в България от 2004 г. БДФ връчи наградите "Най-голям корпоративен дарител" 2010. Призовете отличиха социално отговорните компании в страната, които инвестират в различни значими обществени каузи. Идеята на наградите е да мотивират и стимулират българския бизнес в реализирането на дългосрочни социални проекти и едновременно с това да създават стандарти как се прави качествена и отговорна социална политика. Компаниите се състезаваха не само въз основа на финансовите данни за техните благотворителни и социални проекти в България през 2009 г., но и чрез качествата на програмите, които осъществяват в полза на обществото. Методологията и критериите за оценка са изработени съвместно с дарителските форуми в Чехия, Унгария, Полша, Словакия, Русия и Украйна, където конкурсът също се провежда. В конкурса взеха участие 49 номинации в 7 категории. Наградата в категория “Най-голям обем на финансови дарения» спечели мобилният оператор M-Tel с направени дарения от 707 015 лв. Призът за “Най-голям обем на нефинансови дарения» отиде при BTV (5 052 431,25 лв.). Друг телеком – VIVACOM победи в категорията “Най-голям принос чрез доброволен труд на служителите” (3300 служители са положили труд, остойностен на 62 386, 23 лв.). Козметичната компания Роза Импекс е носителят на приза в категорията “Най-щедър дарител” (това е обемът на даренията, изчислени като % от печалбата преди облагане – финансовият обем на подкрепата е 189 000 лв., а печалбата преди облагане – 5 358 000 лв). За първа година БДФ връчва и две качествени награди – «Най-добра дарителска програма” за 2009г. и “Най-прозрачна дарителска програма” за 2009г”. Те бяха определени от 9 членно жури, в чийто състав влизат представители на бизнеса и големи благотворителни фондации, както и известни журналисти. Данон България взе приза в първата от тях – за съвместната си кампанията с фондация “Димитър Бербатов” “Активни и здрави” (за ремонт и изграждане на спортни съоръжения в 9 училища в страната”), а статуетката “Най-прозрачна дарителска програма за 2009г.” грабна Райфайзенбанк за кампанията си “Избери, за да помогнеш” (дарителска платформа, която популяризира и набира средства за повече от 20 значими обществени каузи). Тази година БДФ връчи награда и за “Най-сполучливо партньорство”. Тя беше присъдена чрез гласуване сред членовете на Форума и беше спечелена от М-Тел и ФПББ за дългогодишното им партньорството в социалната сфера. Освен отличията за компаниите БДФ отдаде признание на една личност, допринесла много за развитието на благотворителността в България – Димитър Паница, като му връчи специалната награда на Форума.
Tweet |
|