АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЖП линията за България завършвала в полу-тунел
Планът на Северна Македония за средствата от плана на ЕС за растеж на Западните Балкани е подготвен преди две седмици и държавата очаква одобрение от ЕК, посочи в интервю за ТВ Телма премиерът на Северна Македония Християн Мицкоски.
По думите му част от проектите, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени и като пример посочи ж.п. линията към България, част от транспортен Коридор 8, която според него "завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”.
"Моля ги да изразходваме тези пари за модернизация на ж.п. линията от Коридор 10 и влаковете да се движат със 100, вместо с 30 км./ч. и вместо бюджетът на държавната компания Македонски железници – Инфраструктура да бъде намален три пъти, да бъде увеличен три пъти. Вместо да имаме един работещ локомотив за пръв път след две години, да купим 5 нови локомотиви, за да имаме повече композиции, които ще минават през страната”, каза Мицкоски.
За правителството на Северна Македония ж.п. Коридор 10, който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция е приоритетен според министъра на транспорта Александър Николоски, който заяви, че ще разговаря с донорите на проекта за изграждани на Коридор 8 средствата, предвидени за него да бъдат пренасочени.
На територията на Северна Македония източната част от ж.п. линията от Коридор 8, която трябва да свърже Северна Македония с България, тръжната процедура за който приключи в последната седмица на юни, е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ.
Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, с финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства.
Проектът не присъства в програмата на новото правителство на Северна Македония, но присъства в доклада на държавната одитна институция, в който се казва, че планирането и подготовката на третата фаза "отнема твърде много време и съществува висок риск от загуба на безвъзмездни средства по ИПП в размер на 60,765 милиона евро и бъдещи фискални последици поради необходимостта от осигуряване на допълнителни средства от държавния бюджет”.
Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).
Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.
/БТА
Tweet |
|