АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЖП магистрала София-Видин:тунели и каскади
Близо 2,7 млрд. евро за над 222 км дължина - това са проектните параметри на железопътна магистрала София - Видин, която до 2021 г. трябва да свързва новия Дунав мост със столицата. С нея в страната ни ще има модерна, електрифицирана железопътна линия, със скорост до 160 км/ч за конвенционални състави и до 200 км/час за тези с накланящи се кошове. Товарните влакове ще се движат със скорост до 120 км/ч. Това ще направи пътя между двата града около 3 часа, или с около 2,2 часа по-малко от сегашното време. Железопътната високоскоростна магистрала е част от приоритетния за ЕС коридор №4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Тази седмица се състоя общественото обсъждане на доклада по Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта, организирано от Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/. Докладът по ОВОС е изготвен от над 20 независими експерти и вече е одобрен от Министерството на околната среда и водите /МОСВ/. От предвидените за строежа 2 млрд. 680 млн. евро ЕС ще покрие безвъзмездното само 58,5%, а останалите над 1 млрд. евро ще плати България. Причината е, че колкото по-печеливш е един проект, толкова по-малка е европейската субсидия. Аргументите в случая идват от прогнозите за двойно увеличение на трафика по линията към 2020 г. Това прави София - Видин най-скъпата железопътна линия, която трябва да пресече Стара планина, и то на висока скорост. Според Валентин Михайловски, ръководител на българския екип, работил по идейния проект, високата скорост на жп линията ще ни направи по-конкурентни пред трасето през Сърбия и Македония за Гърция. Това по думите му е и основната ни възможност да привлечем транзита на товари за Турция. Експертът припомня, че няколко години бавно, но методично на местна почва се работи по други проекти от същия този коридор, чието бъдеще изцяло зависи от завършване на железния път. Това са новият мост над Дунав при Видин, както и жп линията от Пловдив към турската граница. По време на обсъждането на проекта, изготвен от консорциум с водеща компания испанската Iberinsa, стана ясно, че трасето преминава през защитени територии, две от които ще трябва да бъдат заобиколени. Възможно е да има археологически обекти, които не са открити, затова се препоръчва присъствието на археолог по време на строителството и проучвания в тази посока. Еколози и общински управници в определени райони настоятелно искат от държавните институции и ведомства яснота и промени по проекта за новата железопътна магистрала. От НКЖИ са категорични, че не се очаква неблагоприятно въздействие върху околната среда и здравето на хората, живеещи около трасето на жп линията. Сред недоволните от проекта е Враца, защото жп магистралата ще разсича целия град. Местните сравниха строежа с Берлинската стена. В дунавския град Димово негодуват, че новата инфраструктура ще ги заобиколи. Според Валентин Михайловски няколко са факторите, които правят проекта толкова скъп. На първо място е високата скорост, която трябва да се развива по линията. На второ - сложността на терена и това, че на места трасето не съвпада със стария маршрут Видин - София, обяснява специалистът. Всички забележки по проекта трябва да бъдат отразени от консултанта, за избора на който в момента НКЖИ изготвя конкурсните документи за одобрение от Брюксел. Той ще трябва да изготви и заданието за техническо проектиране. В този период на Оперативна програма "Транспорт", до 2013 г., са предвидени около 80 млн. лв. за проектиране, подготовка на планове за отчуждаване и др. Част от парите за линията вече бяха пренасочени към други проекти, заради забавянето от неколкократното проваляне на търга за избор на компания, която да направи ОВОС .
Tweet |
|