EUR 1.9558
USD 1.8614
CHF 2.0994
GBP 2.3593
CNY 2.5593
you tube
mobile version

ЖП мрежа за пътнически превози на 3 обособени лота

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

ЖП мрежа за пътнически превози на 3 обособени лота

mail17:20 | 02.12.2024прегледи 76 коментарикоментари 0


Може би нямаме политическа подкрепа, но търсим обществено и професионално съгласие да започнем промени в железопътния транспорт. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова по време на отворена експертна дискусия, проведена в сградата на МТС.

Темата бе предстоящата процедура за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт. Своите мнения и препоръки изложиха представители на МТС, синдикални организации, автобусния бранш, научните среди, експерти, журналисти и обществени личности. В срещата взеха участие и бившите транспортни министри Николай Василев и Петър Мутафчиев. Преди дискусията министър Стоянова проведе работна среща със синдикатите по същата тема.

„Националният план за възстановяване и устойчивост предвижда комплекс от реформи и инвестиции, които за железопътния сектор са закупуване на нов подвижен състав, нов закон за железопътния транспорт и провеждането на конкурентна, тръжна, недискриминационна процедура за възлагане от страна на държавата на договор за пътнически превози“, отбеляза министър Стоянова.

„Груба грешка би било в това ограничено време ние като министерство да бездействаме“, заяви министър Красимира Стоянова в отговор на президентите на КНСБ и КТ „Подкрепа“ Пламен Димитров и Димитър Манолов, че не сега е моментът за толкова сериозни решения, за които трябва да се носи политическа отговорност.

В новата процедура се планира железопътната мрежа за пътнически превози да бъде разделена на 3 обособени позиции (лотове) - София – Пловдив – Бургас, София – Горна Оряховица – Варна и всички останали. Следващият договор за жп пътнически услуги ще е 8-годишен за всеки лот, а не както досегашния 15-годишен. Очаква се договорът да започне да действа ефективно от 01.01.2026 г.

Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че конкуренцията ще създаде по-добри условия както за пътниците, така и за железопътните работници. От автобусния бранш подчертаха, че либерализацията на жп транспорта е неизбежна и въпросът не е дали ще се случи, а кога.

Представителите на синдикалните организации изразиха становище, че цялата жп мрежа трябва да бъде  възложена на 1 участник. По думите им така ще бъде избегнат рискът печелившите  линии да бъдат отдадени на частни превозвачи, а губещите - на БДЖ.

„БДЖ-Пътнически превози ще бъде равнопоставен участник и ще има възможността да участва в процедурите и за трите лота“, поясни министър Стоянова и изтъкна, че колективното трудово договаряне ще бъде запазено. „Всички заети в БДЖ-ПП ще запазят своята работа, възнаграждения, както и социални придобивки“, каза още министърът.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg