АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
За 65% марката на водата е определяща
65% от потребителите на бутилирани води се ориентират по търговската марка, когато правят своя избор. Всички останали фактори като находището, от което е добита водата (12%), дори цената й в магазина (10%), са далеч по-маловажни. Именно с марката се свързват и най-важните характеристики на водата, които се вземат предвид при покупка: вкус (51%) и качество (31%).
Това сочат резултатите от представително за градското население проучване на 800 респондента между 18 и 50г, по метода на пряко стандартизирано телефонно интервю. Проучването е проведено от „Алфа Рисърч“ в периода 2-6 ноември 2017 г. по поръчка на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
Резултатите показват, че пазарът на бутилирана вода покрива огромното мнозинство от гражданите в градовете на възраст между 18 и 50 години, а продуктът се консумира често и в значителни количества. Над 90% от анкетираните са заявили, че купуват бутилирана вода. 85% пият всекидневно или няколко пъти седмично, около 2/3 – над 1 литър бутилирана вода дневно.
„Когато става дума за толкова разпространен продукт, е много важно да се познават поведението на потребителите, механизмите за ориентация в конкурентните продукти на пазара и възможните реакции при евентуални промени“, обясняват анализаторите от „Алфа Рисърч“.
За 53% от участниците в проучването е по-важно да знаят коя е марката на водата, която купуват, отколкото кое е находището, от което е бутилирана.
Близо 80% от потребителите на минерална вода държат да знаят кой е бутилирал водата. За тях името на конкретната компания е гарант за качеството на продукта, който купуват. В тази връзка, хипотезата за експлоатация на едно и също находище от множество компании очаквано поражда скептицизъм сред потребителите. 57% от хората се опасяват, че ако различни компании бутилират вода от един и същи източник, ще се размие отговорността за качеството й. Почти толкова смятат, че в този случай ще бъде невъзможно осъществяването на контрол върху качеството (58%). Скептицизъм проявяват всички групи потребители – по-млади и по-възрастни, в големи и малки градове, сред домакинства с малки деца и без деца.
Участниците в анкетата изразяват своите опасения, че при промяна в условията на пазара съществува риск от недоволство, ако нямат яснота кой бутилира водата. Те биха изгубили ориентир при избора в магазинната мрежа и доверието им в марките, на които разчитат в момента, би било подкопано. 45% от хората отговарят, че биха престанали да купуват бутилирана вода, ако се повиши цената й, а 38% - ако под марката, която обичайно купуват, се продава вода, бутилирана от различни фирми, макар и от едно място.
ПОТЕНЦИАЛНИ БАРИЕРИ ПРЕД КУПУВАНЕТО НА БУТИЛИРАНА ВОДА (%)
Снимка: Pixabay.com
Tweet |
|