EUR 1.9558
USD 1.8068
CHF 2.0847
GBP 2.3463
CNY 2.5360
you tube
mobile version

За едни някога тиражни вестници*

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

За едни някога тиражни вестници*

mail17:05 | 04.04.2011прегледи 878 коментарикоментари 0


"Няма скандал" - така унисонно звучаха миналата седмица писанията на българските вестници "Труд" и "24 часа". Редки са случаите, в които заглавия са се подигравали така с действителността - пише по този повод "Ди Пресе". В електронното си издание австрийският всекидневник "Ди Пресе" помества информация и коментар за скандала около собствеността на "Медийна група България холдинг".
Ето текста на двата материала, представени от Deutsche Welle:
"Няма скандал" - така унисонно звучаха миналата седмица заглавията на най-тиражните всекидневници в България на име "Труд" и "24 часа". Редки са случаите, в които заглавия са се подигравали така с действителността - пише "Ди Пресе" и продължава: Та нали в крайна сметка е трудно човек да си представи по-странен медиен скандал от маневрите около собствеността на "Медийна група България холдинг", към която спадат двата цитирани всекидневника. Икономическото издание "Пари" писа за "война" и по този начин като че ли се доближи много повече до реалността. Един от непосредствено засегнатите говори дори за "бунт" срещу неговата особа. Става дума за Карл Хабсбург - внук на кайзера.
Ето малко предистория...
В началото на месец декември 2010 г. Карл Хабсбург основава с двама съдружници във Виена фирма, която иска да стъпи на българския медиен пазар. Те правят съвместна компания с двама български предприемачи - и нанасят големия си удар: купуват от германския концерн ВАЦ българската му медийна империя. По този начин им принадлежат не само споменатите вестници, а и седмичникът "168 часа", печатница, логистично предприятие и няколко недвижими имоти. На пресконференция купувачите тогава заявиха, че не планирали дълбоки промени, но се стремяли към увеличаване на постъпленията от реклами. Продажната цена така и не бе обявена официално, но наблюдатели я оценяват на между 46 и 60 милиона евро. ВАЦ във всеки случай изрази задоволство от "атрактивната ценова оферта". Голяма част от тези пари естествено не бе поета от внука на императора, а от единия български предприемач: Огнян Донев, шеф на фармацевтичен концерн и според ранглистата на вестник "Пари" десетият по богатство българин.Преди една седмица обаче олигархът обяви война на аристократа. Той нареди пред нотариус 84 на сто от дяловете на медийната групировка да бъдат прехвърлени на негово и на името на съдружника му. За хората на Хабсбург така в крайна сметка остават само 9%. Как е възможно това ли? Странните действия се оправдават с това, че австрийските партньори не спазили поетите финансови обещания. Сега разпореденото разпределение на дяловото участие съответствало на действително изплатените суми. Представителят на Хабсбург Христо Грозев решително отхвърли това в рамките на размяна на остри реплики, предадена на живо от телевизия TV 7 в четвъртък преди обяд. Прехвърлянето на дяловете е било извършено, естествено, без знанието на засегнатите. Когато узнават за станалото, те незабавно призовават българската агенция по търговските вписвания да не приема прехвърлянето, преди компетентният съд да е взел решение по него. Карл Хабсбург не беше откриваем по телефона, но вестник "Труд" го цитира с думите: "Смятам наистина, че това и финансов бунт срещу мен и Христо Грозев". Той обаче искал да запази участието си в проекта - "ако условията го позволяват", бил казал внукът на императора пред "Труд". Предвид на тези странни практики на българския медиен пазар изглежда разбираемо, че групировката ВАЦ, въпреки печалбите си, се оттегли от страната - коментира "Ди Пресе" и цитира шефа на ВАЦ Бодо Хомбах, който през август миналата година каза следното: "Тесните връзки между олигарси и политическа власт отравят пазара." Това беше информацията от кореспондента на "Ди Пресе" Франк Щир, а ето и коментара на австрийския вестник, подписан с инициалите БИ:
Променливата биография на императорския внук
"Карл Хабсбург е най-известен в ролята си на внук. Дядо му е последният император на Австрия. Самият Хабсбург се е опитвал на няколко пъти като политик и предприемач, като и двете начинания досега не са се увенчавали с успех. Понастоящем един български олигарх се опитва да изтласка аристократа от съвместното медийно предприятие. Бившят евро-политик Хабсбург говори за "преврат" и "бунт" и за пореден път се чувства несправедливо третиран. Внукът на кайзера има зад гърба си променлива професионална биография. В началото на 90-те години за кратко време той е водещ на предаването на австрийската обществена телевизия ORF "Who is who", но известност придобива най-вече като вечен студент, прекъснал през 1993 г. след 12 години следване по право. Преди всичко обаче Хабсбург е политик: от 1996 до 1999 г. е евродепутат от Австрийската народна партия, докато се препъва в скандала с даренията по World Vision /когато били превеждани по заобиколен път дарения и за предизборната му кампания, без той самият да знае, както твърди Хабсбург/. През 1999 г. със създадената си собствена партия той не успява да се влезе в Европарламента.
През 2004 г. Хабсбург основава консултантската фирма Raven Consulting, за която не е известно нищо впоследствие. А сега българският му бизнес-партньор го обвинява, че не е изпълнил финансовите си задължения към общата медийна компания. "Ние не сме богати", каза Хабсбург преди една година в интервю за в. "Велтвохе". "Та нали нашето семейство беше подложено на пълно отчуждаване след Първата световна война". Хабсбург има поне богата жена: женен е за меценатката Франческа Тисен-Борнемиса.
* оригинално заглавие България: олигархът срещу аристократа
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 5971