EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

За и против актуализация на бюджета

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

За и против актуализация на бюджета

mail13:19 | 01.10.2014прегледи 1129 коментарикоментари 0


Налага се да бъде направена актуализация на бюджета за тази година заради сериозни диспропорции в Закона за държавния бюджет, каза финансовият министър в служебния кабинет Румен Порожанов, който представи пред Националния съвет за тристранно сътрудничество необходимостта от приемане на проекта за актуализация.

Три са проблемите - неизпълнение на приходната част, увеличение на разходите и замразяване на средствата по две от европрограмите, обясни Порожанов. Той каза, че самата бюджетна рамка е била заложена с амбициозни приходи - около 2 мрд. лв. повече в сравнение с миналата година при заложена инфлация от 1,8 процента и ръст на БВП 1,8 процента. Такъв ръст на приходите е нереалистичен още от самото му залагане, а Агенция "Митници" се е намирала в недобро състояние, отбеляза министърът. Той добави, че сега МФ се опитва да засили контрола - и граничен, и на различни точки в страната чрез работата на мобилните групи. Големите проблеми при събираемостта на данъчните приходи са главно при приходите от ДДС по внос заради намаляващи цени на основните суровини и изместване на вносните продукти от ЕС вместо от трети страни, коментира финансовият министър. Това е допринесло до спад на стойността на износа с 6,4 процента спрямо миналата година. Актуализираните прогнози предвиждат отрицателна инфлация на потребителските цени в размер на 1,1 на сто като дефлаторът на БВП също се прогнозира да бъде отрицателен в размер на 0,1 на сто, докато предишната прогноза бе за положителна стойност от 1,5 на сто, посочи Порожанов. Ревизираните прогнози предвиждат реален ръст на БВП от около 1,5 на сто на годишна база, а номиналният размер на БВП за 2014 г. ще е с над 2,4 млрд. лв. по-нисък от очакваното. Финансовият министър припомни, че разходите на министерствата са били намалявани неколкократно през годината и ведомствата ще изпитат недостиг на средства до края на 2014 г. сочи отчетът на МФ. Ето защо е разписано увеличение с 448 млн. лв. на разходите на първостепенните разпоредители с бюджетни средства, в това число се предвиждат 150 млн. лв. за МТСП основно за разширяване на социалното подпомагане заради повишаването на цената на тока.

Очаква се отваряне на програмата "Околна среда" през ноември, но държавата трябва да извършва плащания, за да не бъдат изгубени средства по програмата, припомни министърът.
Размерът на фискалния резерв в момента е 8,2 млрд. лв., но всичко е разчетено за покриване на дълг, обясни още Порожанов.

Считаме, че трябва да добавим към дефицита до края на годината и необходимостта от префинансиране на предоставяне на помощ към банкова институция, заяви финансовият министър от служебното правителство Румен Порожанов. Внасяме тези предложения, за да покажем какви са проблемите до края на годината и да не се създадат проблеми в работата на администрацията, отбеляза Порожанов. Оценката ни показва, че дефицитът на ниво държавен бюджет е 2 млрд. 846 млн. лв. или 3,6 процента от БВП, а на ниво консолидирана фискална програма е 4 процента или 3 млрд. 152 млн. лв., каза Порожанов. Той добави, че изчисленията са направени по критериите на Евростат.

В предложението за актуализация се предвижда осигуряването на буфер за ликвидна подкрепа, така че да може да се осигури допълнително дългово финансиране в размер до 4,5 млрд. лв. в рамките на годината. Румен Порожанов отбеляза, че при изтичане на срока, в който една търговска банка е поставена под специален надзор, може да се наложи държавата да подпомогне осигуряването на средства за Фонда за гарантиране на влоговете. Министърът каза, че това е записано и в плана за преструктуриране на КТБ, изпратен в ЕК. Предвидени са три хипотези - в хипотеза на отнемане на лиценза на банката Фондът за гарантиране на влоговете трябва да влезе в действие и да изплати по сегашни оценки около 3,6 - 3,7 млрд. лв., каза Порожанов. Това ще означава недостиг за фонда от 1,6 млрд. лв., който може да бъде осигурен чрез излизане на вътрешния пазар на облигационни емисии. За това предвиждаме държавно гарантиран дълг до 2 млрд. лв. , посочи Порожанов. Заложена е и опция за финансиране на фонда от централния бюджет в размер на 700 млн. лв., а останалите средства да бъдат набрани от облигационната емисия. Третата хипотеза предвижда приемане на оздравителен план за банката. Надяваме се заявеният за това интерес да бъде сериозен, но не изключваме да бъде поискана допълнителна ликвидност от държавата, ако се появи напрежение при отваряне на банката, коментира служебният финансов министър. Посочените обстоятелства според изчисленията на МФ налагат увеличение на допустимия максимален размер на държавния дълг към края на годината до 22,5 млрд. лв. (28,4 на сто от прогнозния БВП).

Социалните партньори са против

Радикална актуализация на бюджета, особено при предлаганите значими размери, може да бъде предприета само от следващото правителство, при работещо Народно събрание. Това е позицията на работодатели и синдикати, която бе изразена по време на заседанието на Тристранния съвет за национално сътрудничество. Актуализацията на бюджета не може да се третира като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и поднесе на следващото правителство и парламент, заяви Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Велев представи обща позиция на АИКБ, БСК, БТПП, КРИБ, КНСБ и КТ "Подкрепа". Настояваме в най-кратък срок обществото и социалните партньори да получат отчет за изпълнението на бюджета за деветмесечието и анализ, както и информация за състоянието на фискалния резерв, каза Велев. Не следва да бъде предлаган и приет проект за актуализация на бюджета, който да предвижда по-голям бюджетен дефицит от 3 процента от БВП, настояват социалните партньори. Емитирането на нов държавен дълг, особено при липса на публично достъпна информация и варианти за решение на проблемите в КТБ и ТБ Виктория и при настоящия състав на УС на БНБ е недопустимо, заяви още Велев. Председателят на КНСБ Пламен Димитров подчерта, че синдикатите не одобряват увеличаването на дълга и искат актуализацията да отрази само натрупания бюджетен дефицит, а не хипотези за оздравяване на банкови институции. Не приемаме огромните нови заеми и смятаме, че трябва да има нов УС на БНБ, подчерта и Васил Велев. И синдикати, и работодатели настояха за оттегляне на представения проект за актуализация на бюджета и подготовка на ново експертно предложение в дефинираните рамки.
Източник: БТА


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg