АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
За какво търсят финансиране българите?
В периода ноември 2015 г. – април 2016 г. беше отчетен ръст на търсената средна сума при кредитите за обединяване на задължения. Увеличението е с 436 лв. или 8,19% в сравнение с периода май – ноември 2015 г. Така средния размер на най-често търсената сума за консолидация достигна 5 761 лв. Броят на молбите за този финансов продукт нарасна със 7%. Това показва второто издание на обзора „Потребителският кредит на българина”, изготвен от лидера на пазара на небанково потребителско кредитиране у нас БНП Париба Лични Финанси.
Беше отчетен и ръст от 13,86% на заявените средни суми на кредитите за ремонт на дома и от 13,15% за употребявани автомобили. Друга тенденция, която се откроява в пролетното издание на обзора е увеличението на броя на молбите, получени онлайн.
За какво търсят финансиране българите?
Трите топ проекта, които българите желаеха да финансират с потребителски кредит в периода ноември 2015 г. – април 2016 г. са ремонт на дома, обединяване на задължения и пари в брой. Хората кандидатстваха и за кредити за покупка на употребявани коли, лечение, покупка на обзавеждане и др.
Наблюдава се нарастващ интерес към кредитите за обединяване на задължения. Търсенето на този продукт нарасна със 7% в сравнение с периода май – ноември 2015 г.
В същото време беше отчетен спад от 7% на молбите за потребителски кредит за ремонт на дома. Въпреки това, този продукт остава на първа позиция. Много хора се възползват от максималния размер на кредитите от 70 000 лв. и желаят да осъществят проекти за вътрешно обновяване на жилището, изолация, смяна на дограма, ремонт на покрив и много други.
Българите кандидатстват за кредити за ремонт на дома на средна стойност 4 618 лв., което е ръст от 562 лв. или 13,86% в сравнение с периода май – ноември 2015 г. Наблюдава се ръст от 8,19% и на търсената средна сума при кредитите за обединяване на задължения. В новото издание на обзора тя е 5 761 лв., докато в предишното беше 5 325 лв. Нарасна и търсената средна сума при кредитите за покупка на употребяван автомобил. Увеличението е с 13,15% до 5 404 лв. Слаб спад от 1,1% се наблюдава при молбите за пари в брой. В периода ноември 2015 г. – април 2016 г. те бяха със среден размер 3 168 лв.
Броят на онлайн молбите за потребителски кредит нарасна със 7%. Това показва, че все повече клиенти се възползват от удобството на този иновативен канал за кандидатстване. Най-активни при кандидатстването през интернет са хората на възраст 20-39 години. Те са подали близо 70% от онлайн запитванията. Ръстът на интернет като канал за кандидатстване е за сметка на представителните офиси, където беше отчетен спад от 7% на броя на молбите.
В София предпочитат потребителски кредити, а в Пловдив – за стоки на изплащане
Обзорът „Потребителският кредит на българина“ очертава и някои регионални различия в търсенето на потребителски кредити. Например, хората в София и Варна по-често кандидатстват за финансиране на проекти и по-рядко за покупка на стоки на изплащане. Цифрите показват, че в столицата са получени 22,7% от молбите за потребителски кредит и 17% от тези за финансиране на стоки. За Варна показателите са съответно 6,6% и 6,3%.
В същото време в регионите Пловдив и Русе клиентите по-често кандидатстват за покупка на стоки на изплащане, отколкото за потребителски кредит. В Пловдив са отчетени 10,6% от молбите, подадени в магазините на търговските партньори на компанията и 9,7% от заявленията за потребителски кредит. В Русе са получени 3,3% от запитванията за покупка на стоки на изплащане и 2,5% от тези за потребителски кредит.
Най-активен регион остава София с 18,6% от молбите. Следват Пловдив с 10,4% от заявленията, Варна – 6,8%, Бургас – 4,8% и т.н. Най-слабо активни са регионите Кърджали и Търговище с 1,4% и 1,3% от молбите.
Tweet |
|