EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Залезът на булевард „Витошка”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Залезът на булевард „Витошка”

mail17:59 | 23.09.2010прегледи 2449 коментарикоментари 0


Мира Лазарова

Булевард „Витошка" - най-скъпата улица в България до неотдавна напусна Топ 50 на най-скъпите улици по света, според доклад на компанията Cushman&Wakefield, който изследва 59 страни от цял свят. От 40 място през 2009 г. сега Витошка вече е на 51 позиция.
"Пето авеню" в Ню Йорк отново е мястото с най-високи наеми на търговска площ, следва хонконгският булевард "Коузуей Бей", а след това парижката Шанз Елизе, като е изпреварена от токийската улица "Джинза". В Европа най-скъпа продължава да е Bond Street в Лондон.
Като цяло цените на наемите на главните търговски улици по света са паднали с 30% спрямо второто тримесечие на 2009 г., сочи още проучването.
Наемите на търговските улици в Европа регистрират спад от 4,4% до юни, но отбелязват леко подобрение в сравнение с 2008 / 9, като само в 10 от 25-те изследвани страни на Европа има спад на наемите, показват още докладът.
В Западна Европа дори има редица изненадващи резултати, като се има предвид тежестта на рецесията. Умерен ръст на наемите бе регистриран в Люксембург (2,9%), Австрия (2,4%), Германия (1.9%) и Италия (1,2%).
Наемите не са се променили в страни като Белгия, Холандия, Португалия и Швейцария. Във Великобритания те отчетоха слабо повишение от 1,4% на национално ниво, но West End, Oxford street и Bond Street регистрират сериозно увеличение. По същия начин, докато наемите във Франция са паднали с 1,4% на национално ниво, то тези на бул. "Сен Жермен в Париж бележат увеличение от 12,5%.
От Източна Европа само Турция бележи положителен ръст на наемите макар и скромен . Търсенето все още е предпазливо особено далеч от столицата, като предлагането в някои градове е високо, а това позволи наемите да се свият още, нещо което се случва в България, Румъния и Словакия.
Централна Европа показва по-устойчиви нива на наемите на търговските улици и това е особено характерно за Полша, която успя да избегне рецесията..
Какво по подробно се случва в България. Ето мнението на Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton, партньор на C&W за България, Косово, Сърбия и Македония.
"Тенденциите на сериозен спад при наемите на търговските улици се дължат на два основни фактора. От една страна - с развитието на пазара на търговски площи у нас - от места без никаква алтернатива за период от две години магазините на главните улици се превърнаха в конкуренти на моловете, които бързо станаха изключително модерни. Съвсем естествено търговците следват потребителите и така улиците започнаха да опустяват. Другата причина е в спада на потреблението. Бумът на българската икономика се дължеше на бурния растеж в два спекулативни по своя характер сектора - финансовия и този на недвижимите имоти. Те генерираха най-голям дял от БВП и привличаха основните външни инвестиции. Липсата на алтернативни сегменти, които да поемат негативния ефект на срива в тези две сфери, доведе до сериозен спад на доходите и от там - на потреблението. Днес, дори хората, които имат приходи, се страхуват за бъдещето си и спестяват, вместо да потребяват. По-малкото покупки водят до по-слабо търсене на търговски площи и по-ниски ценови нива. Тези тенденции са валидни дори за София, колко повече за областните ни градове. Не е за подценяване и разминаването между желанията на наемодателите и готовността на наемателите да плащат - за радост на всички, със спада на цените и модернизирането на търговските улици, на което вече сме свидетели, тази ножица се затваря и сделки започнаха да се сключват. Затова и очакванията ни в краткосрочен план за положителни - имаме уникалната възможност да използваме кризата, която се характеризира с по-слаба активност, за преструктуриране на пространствата и превръщането на главните ни улици в модерни и привлекателни дестинации. "

Какво предстои през 2011 година? За Европа, както винаги, силата на немската икономика ще изиграе важна роля за икономическото възстановяване, и затова е окуражаващо да се отбележи, че прогнозите за растежа на тази икономика са добри, както и че безработицата стабилно намалява. Това ще проправи пътя за възстановяване на немски потребителските разходи, с положителен страничен ефект за други части на Европа - Западна и Източна.

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg