АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Занаятчийските храни & нашата трапеза
09:30 | 01.12.2014 2115 коментари 0
Ива Стойкова
Храните, произведени от дребни фермери се харесват и търсят, защото по общо мнение продуктите им са екологични и вкусни. Проблемът е, че отговорността за качеството им носят единствено потребителите, тъй като огромна част от тези производители не са регистрирани и съответно не подлежат на контрол, а освен това се стимулира пазарът „на черно”. По-добре да се направи усилие да се регламентират тези процеси, каза Росен Малчев, експерт в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) по време на семинара „Кой би спечелил от рекламирането на производството на занаятчийски храни в България?”.
Детайли: За целите на политиката през периода 2014-2020 се използва следната дефиниция на малки стопанства:Slow Food България, по чиято инициатива се проведе семинара, поръча правен анализ на Наредба № 26/14.10.2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Адвокат Огнян Варадинов, който представи резюме, сподели, че допреди да се заеме с този анализ смятал, че енергетиката е най-регулираният сектор. Той отбеляза, че поради завишените изисквания, най-вече хигиенни, към малките производители, както и минималните количества и чисто географските ограничения пред доставките, продукцията им се оскъпява и става неконкурентна. Има различни варианти как тези храни да стигнат до потребителите и един от тях е да бъдат обвързани с туристически продукт. Занаятчийски храни биха могли да бъдат предлагани в ресторанти или детски заведения. Нужно е да се разшири обхвата на наредбата и в нея да бъдат включени растителни продукти като компоти, туршии, лютеници и др. Трябва да се намери междинен подход между европейското и българското законодателство, коментира адв. Варадинов. В подкрепа на твърдението, че е нужна промяна е фактът, че от общо около 80 хил. фермери в България, едва 0,5% или близо 500 са регистрирани по наредбата. Според Десислава Димитрова от Slow Food тази цифра може да се интерпретира и по друг начин – твърде малък е броят на фермерите, които възприемат производството си като бизнес.
• Икономически размер, измерен в стандартен производствен обем (СПО) . от 2 000 до 7 999 евро и
• Размер на използваната земеделска площ (ИЗП) до 10 ха.
Избраната дефиниция цели да насочи подпомагането към малки стопанства с потенциал за развитие. По тази причина е възприет долният праг от 2 000 евро СПО, под който преобладават стопанства с много ниска степен на пазарна ориентация. Основната част от най-малките стопанства нямат стремеж за развитие или планират да се оттеглят от земеделието.
Горният праг е определен за насочване на подпомагането към стопанства с ограничени икономически ресурси и сходни структурни проблеми. Отчетено е също, че горният праг на размера на малките стопанства е долен праг за подпомаганите стопанства на младите фермери.
Статистика: Броят на малките стопанства, съгласно националната дефиниция, към които е насочена Тематична подпрограма за развитие на малки земеделски стопанства в Република България - 2014-2020, е 85 770, което е 23,2% от всички стопанства в България . Почти всички малки стопанства развиват дейност като физически лица или еднолични търговци, като има само 520 стопанства, които са юридически лица. От всички малки стопанства, 69,3% са с размер до 3 999 евро, а останалите 30,7% имат размер от 4 000 до 7 999 евро.Бюджетът на Тематичната подпрограма е 89 млн. евро и вероятно по препоръка на Европейската комисия сумата ще набъбне, обясни Божура Фиданска от МЗХ. Включени са три мерки. Една от тях представлява стартова помощ за развитие на малки стопанства:
В периода 2005-2010 г. броят на малките стопанствата е намалял значително с около 68 хиляди, или 44,3%. Спадът на броя на малките стопанства е значително по-висок от средния за България.
Параметри: Размерът на помощта по подмярката за стартиране на стопанска дейност за развитие на малки стопанства е в размер на 15 000 евро за целият период на подпомагане. Плащанията се извършват на два транша, като първото плащане е в размер на 10000 евро, а второто в размер на 5 000 евро.По тази подпрограма се подпомагат инвестициите за стартиране или развитие на неземеделски дейности в селските райони, а именно развитие на селски туризъм и туристически услуги за спорт и отдих (езда, колоездене, фототуризъм, наблюдение на птици, животни, пеперуди, растения и т.н.); туристически услуги, свързани с места с исторически, културен, природен или образователен интерес (стари изби, мелници, ферми, изложения на закрито и открито), местно занаятчийство и др. Предвидени са също инвестиции за модернизация на стопанствата, както и консултантски услуги за земеделските стопани, тъй като преобладаващата част от малките стопани нямат специализирано земеделско образование и имат недостатъчно добре развити управленски и бизнес умения.
Нагласите
Очакванията към продукцията на малките стопанства е изключително положителна. Проучванията на Евробарометър, проведени през 2011 и 2012 г., показват значителен интерес на българските потребители към произхода на храните и здравословното хранене, което разкрива възможност за разширяване на пазара на местни продукти и продукти със сертифициран произход или качество. Въпреки ниските доходи, 98% от българските домакинства определят качеството като важен фактор при избора на храна, а 78% дори го посочват като много важен фактор.Произходът на храните е много важен фактор при избора на храни за 74% от потребителите в България, като за 41% той е много важен фактор .Почти всички от българските потребители (97%), смятат че местните храни са полезни. Проучванията показват, че потребителите обичат да купуват местни храни по ред причини – убеждение, че те са с по-високо качество, желание за подкрепа на местните фермери и загриженост за околната среда. Развитието на пазарите на местни продукти се спира от това, че повече от половината от потребителите (52%) имат проблеми с индентификацията на произхода на стоките, и затова почти всички (96%) смятат, че би било полезно да има система за индентификация на продуктите, които са с местен произход. Тези настроения са свързани и с убеждението на близо половината от българите, че малките стопанства имат принос за опазване на социалния живот и подобряване на икономическото положение в селските райони.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg