EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Започна кампанията "Имаш право"

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Започна кампанията "Имаш право"

mail06:30 | 15.07.2019прегледи 916 коментарикоментари 0


ЕК започва мащабна международна кампания, свързана с правата на потребителите. Инициативата е под наслов „Имаш право“ (“You’re Right”) и цели да информира потребителите за правата, които ЕС им гарантира, за най-често срещаните нелоялни практики и как да реагират при такива ситуации. Голяма част от българските потребители не са запознати с правата си, като разликата в информираността в малките и големите градове е двойна – едва 30% от хората в малките населини места смятат, че ги познават. Чрез серия дигитални и офлайн активности, както и със създаването на специализиран уебсайт по темата, кампанията се стреми да промени това.

В духа на летния сезон, в България кампанията стартира с фокус върху пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги.

Според данни на НСИ броят на българите, пътуващи в чужбина продължава да бележи ръст и тази година – само през месец май 2019 г. пътуващите зад граница са били с 4.6% повече спрямо същия период миналата година. Това прави нуждата от информираност сред потребителите все по-голяма. Допълнителните права, резултат от промените в Директивата на ЕС за пакетните пътувания, влезли в сила в България през 2018 г., дават по-голяма сигурност на пътуващите. Те включват гаранция за застраховка и връщане на пари, ако организаторът обяви фалит, както и ясни правила относно увеличение в цените. Установените в договора цени не подлежат на промяна освен ако изрично не е предвидена такава опция. Дори в такъв случай промяна е възможна до 20 дни преди пътуването, а увеличение над 8% от общата цена на пакета дава на потребителите възможност да се откажат от договора. При невъзможност за пътуване пък е възможно прехвърлянето на туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок.

Директивата осигурява по-големи права, свързани и с анулирането на резервация, и очертава ясната отговорност на организатора за извършване на пътническите услуги, представляващи част от пакета. Тя предоставя също частична защита за свързани пътнически услуги, например, когато пътуващият закупи транспортна услуга, а компанията го улеснява за намирането на втора, например хотел, но са закупени поотделно в рамките на 24 часа.

„Нивото на осведоменост на българските потребители за основните им права като европейски граждани, все още е доста нискo. Кампанията „Имаш право“ е част именно от усилията за предоставяне на повече информация на потребителите, за да пазаруват по-уверено в целия Европейски съюз. Разбира се, важно е не само да познават правата си, но и да знаят как да ги прилагат, за да се предпазят от нелоялни търговски практики. Това е още по-важно през летния сезон, когато потребителите трябва да са много внимателни за проблеми, отностно пакетни пътувания и свързани пътнически услуги.“ – коментира Богомил Николов, Изпълнителен директор на асоциация „Активни потребители“.

Повече за кампанията и потребителските права, гарантирани от ЕС, може да бъде открито тук: https://europa.eu/youreuright/home_bg

 

 

[1] Technopolis Group. 2019. Evaluation activities for a Communication Campaign on Consumer Rights.

[2] Официални данни на НСИ: http://bit.ly/2NLUeEt


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2095