EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Защо БДЖ продава контейнерите си?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Защо БДЖ продава контейнерите си?

mail15:15 | 09.07.2013прегледи 3321 коментарикоментари 0


Спряна ли е приватизацията на БДЖ "Товарни превози" или се върши "на тъмно" както смятат от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт?
Според Веселин Кирев, координатор на инициативата макар и официално обявено от новия транспортен министър буквално в първия му работен ден, приватизацията все пак се върши. Основание за твърдението от инициативата откриха в продажбата на 1 637 контейнера, за които БДЖ ЕАД обяви търг. Тези контейнери са част от "Товарни превози". От тях 999 са голямотонажни контейнери, универсални за международен превоз, близо 600 - средни, за
близки разстояния и опасни товари, и останалите - малки, уточни Кирев.
Според инициативата губещото звено в холдинга не са "Товарни превози", а "Пътнически превози". Те са натрупали големия дълг от 70 млн. лева, а общия дълг на БДЖ, натрупан
заради заема на мотрисите "Сименс" и дългове към НКЖИ е около 700 млн. лева, отбелязва Кирев. Така че "Товарни превози" е жизнеспособната част от дружеството. Работи на пазарен принцип, за разлика от "Пътнически превози", които са на дотация от държавата, както това е в цял свят. Освен това те намаляват разходите на обществото от автомобилни превози. В последните 10 години има 100 хиляди души, които са се пренасочили към него,
подчертава активистът.
По негово мнение тези превози умишлено се поддържат неконкурентни. Проблемът е още, че инфраструктурната такса за един ТИР е 1 000 лева годишно, докато за един 40-тонен
вагон по ж. п. инфраструктурата е около 10 хиляди лева, което поставя този вид транспорт в неизгодно положение, а автотранспортът в монополист, коментира Кирев.
Аргументът, че няма товари според нас също не е обоснован, посочи Кирев. "Товари има, но те се возят на шосета.
За частната компания БЖК - защо има, те реално отнеха товарите от БДЖ", коментират от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. "Ето това е лошото в ситуацията, че целият жп-сектор в България непрекъснато се свива и е достигнал до три процента при пътническите превози", отбелязват от сдружението.

"Новият министър Данаил Папазов каза, че негов приоритет ще бъдат пристанищата - от Варна до това в Русе. Идеята е да конкурираме румънското пристанище "Констанца", което
"отмъква" българските товари под носа им. И това е отдавнашен проблем. Ще го попитаме тогава защо продава контейнерите и на кого ги продава - на частната компания за ж. п. превози, на някой от чужбина или друг. Как ще оздравява сектора - със съкращения и продажба на активите, които носят печалба, ли?", коментират от ГИОРТ.
Потърсени за коментар по този повод от ръководството на БДЖ заявиха, че една от мерките за оздравяване на "Холдинг БДЖ" ЕАД е продажба на неоперативни активи и скрап.
От централата на холдинга вчера потвърдиха, че е проведен търг с тайно наддаване, открито заседание за продажба на 999 /деветстотин деветдесет и девет/ броя голямотонажни
контейнери /ГТК/, 588 /петстотин осемдесет и осем/ броя среднотонажни контейнери /СТК/ и 50 /петдесет/ броя малкотонажни контейнери /МТК/, в състоянието, в което са, собственост на "Холдинг БДЖ" ЕАД.
Началната тръжна цена на контейнерите е определена от независим оценител и приета с решение на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД.
Предлаганите за продажба активи са произведени в периода 1970 - 1990 г., като 30 процента от тях - преди 1982 г. Тяхната балансова стойност е нула лева, те са в незадоволително
техническо състояние, не са сертифицирани за извършване на превози с тях, заемат площи на ДП "НКЖИ" и носят разходи под формата на наем за заета площ, който е финансово задължение на "Холдинг БДЖ" ЕАД.

Контейнерите се явяват неоперативни активи за "Холдинг БДЖ" ЕАД, като към тях няма проявен интерес и от двете дъщерни дружества в холдинга - "БДЖ - Товарни превози"
ЕООД и "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, посочиха от ръководството на дружеството. Те подчертаха още, че в същото това време от служители на БДЖ, както и от органите на
Транспортна полиция, непрекъснато постъпвали сигнали за посегателства върху контейнерния парк на "Холдинг БДЖ" ЕАД. Констатират се липси на отделни възли и части от контейнерите, както и на цели контейнери.

източник:БТА

 


Тагове: БДЖ, контейнери
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg