АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Защо България привлича австрийския бизнес?
40 % от австрийските компании в България отчитат подобрение на икономическото положение в България. Това сочат данни от проучване, проведено през 2017 г. от Advantage Austria – Австрийско търговско представителство.
„България е привлекателна за австрийските инвеститори заради ниските данъчни ставки и изгодните разходи за труд. Емиграцията и липсата на квалифицирана работна ръка обаче възпрепятстват ръста на инвестициите. Ние от Advantage Austria помагаме на австрийските компании да се справят с тези предизвикателства като насърчаваме бизнес диалога помежду им и подпомагаме въвеждането на дуалното обучение като ефективен подход за справяне с младежката безработица и с липсата на квалифицирани кадри” – заяви Улрике Щрака, съветник към Търговския отдел на посолството на Австрия в България.
Общо 63% от анкетираните отчитат ръст на оборота и използването на фирмения капацитет. Според участниците в допитването през 2017 г. са се увеличили поръчките към тях и броят на служителите, а обемът на инвестициите не се е променил значително.
В рамките на проучването 66 % от компаниите посочват борбата с корупцията и престъпността като най-необходимата регулаторна реформа в България. Участниците отбелязват още нуждата от предвидима икономическа политика и правна сигурност.
Австрийският бизнес в България подчертава и пазарните реформи, от които зависи ръстът на инвестициите у нас. Малко над половината от компаниите (54%) посочват необходимост от повишаване на квалификацията на кадрите. Сред останалите важни реформи за компаниите са подобряването на инфраструктурата и наличието на работна ръка.
С ниво на инвестициите в размер на 4,124 млрд. EUR (според данни на БНБ) Австрия заема второ място сред чуждестранните инвеститори в България. Сред големите австрийски филиали в страната са Mtel, EVN, Raiffeisen, OMV, Vienna Insurance Group, Billa, Kronospan, Knauf, Uniqa, Palfinger, Baumit и други. Австрийските инвеститори се броят не само сред най-големите, но и сигурни и стабилни работодатели в страната.
Допитването за бизнес климата е проведено едновременно повечето източно-европейски страни, които се конкурират с България в привличането на чуждестранни инвеститори, напр. Румъния, Сърбия и Унгария. Отчетените резултатите са сходни, но при оценката на пазарните условия са отбелязани различни приоритети. Докато австрийските инвеститори в България и Унгария посочват за най-сериозен проблем недостига на квалифицирана работна ръка, то в Сърбия ненавременните плащания заемат водеща позиция, а в Румъния – инфраструктурата.
За 2018 г. австрийският бизнес у нас прогнозира още по-голям ръст на оборота и поръчките от клиенти.
Какво споделиха управители на три австрийски компании в България?
Алекс Хайрабедян ръководи "Пайплайф България" ЕООД, част от "Винербергер" - Австрия. Пайплайф е водещ производител на пластмасови тръбни системи за водоснабдяване, канализация, газоснабдяване и напояване. Заводът се намира в Ботевград. Според Алекс Хайрабедян основният проблем пред компанията в Бъгария е липсата на работна ръка. „В Ботевград безработицата е -10%, в много други градове на страната е същото„. Това се очертава като най-важно за тяхната работа. И вторият проблем – в България качеството на произведената продукция се приема по документи, а не чрез физически провери, което често поднася неприятни изненади.
Андреас Щраух ръководи Палфингер продукционстехник България ЕООД, част от астрийския производител на кранове Palfinger. В България фирмата има два завода - един ямболско село и друг в Червен бряг. Според Щраух основен проблем е пазарът на труда и липсата на работна ръка. В България работя 1300 от общо 10 000 служители на фирмата. За австрийската компания не е проблем ръстът на работната заплата. Една трета от нея се формира на база производителност и това кара служителите да се чувствуват ангажирани с компанията. Щраух казва, че емиграцията много пречи на пазара на труда и той счита, че все повече българи ще се връщат да работят в страната. Защото издръжката на живота в Германия или Англия е много по-висока отколкото тук. Компанията залага и на дуалното обучение и счита, че така ще привлича млади българи при тях, дава стипендии, без да е задължително младежите непременно да се върнат на работа в българските им заводи.
Николай Бъчваров е ръководител на Баумит България, част от австрийкия концерт с марката Баумит за строителни и фасадни материали . Заводът се намира в Елин Пелин. Сериозен проблем на компанията, както и на други чужди инвеститори е инфраструктурата в малки населени места какъвто е Елин Пелин. Всяка година изниква един и същ проблем – отварят се дупки по малките пътища и това доста пречи на работата особено в зоната около Елин Пелин.
Tweet |
|