EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Защо водата на Виена е общинска?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Защо водата на Виена е общинска?

mail08:30 | 25.11.2013прегледи 7915 коментарикоментари 0


Виена, Кармелита Денева, специален пратеник на EconomyNews.bg*
Инж. Валтер Клинг е зам.началник отдел Водоснабдяване МА31 (Wiener Wasser) –Община Виена.  Работи също за Световния съюз на водоснабдителите, където е зам.-председател и съвеместно със СБ разработва проект за водоснабдяването на Дунавските страни. През март 2014 г. във Виена ще се проведе конгрес, посветен на загубите на вода.

Г-н Клинг, държавно или частно е предприятието, което управлява водата на Виена?
Това е отдел Водоснабдяване МА31 (Wiener Wasser) –Община Виена. Ние сме общинско предприятие, част от общинската администрация на Виена. Особеност на Виена е, че тя от една страна е столица, а от друга –федерална провинция. В административно отношение, ние сме предприятие, което отговаря за цялата провинция Виена.**
Задачата на водоснабдяването е задача на общината. Във Виена общинската управа се нарича магистрат и има различни отдели. Ние сме отдел 31 на магистрата. Тъй като сме голям отдел с над 600 държавни служители и поради обема на нашата работа, ние сме със статут на общинско предприятие.
Особеност е, че станциите за производство на газ, ток (електропроизводство), не са общински и съгласно закона за акционерни дружества са организирани като частни, като акционерните дружества са 100% собственост на общината. За разлика от тези предприятия МА31 е 100% собственост на общината и е част от общинската администрация. Разликата между тези две форми е, че акционерното дружество е частно, което прави баланс, а ние получаваме доходите си от бюджета на община Виена.

Как се определя цената на водата?

Тя е определена като целева такса. Постъпленията от тези такси общината е длъжна целево да ги използва за водоснабдяване. Цената на водата се образува на базата на два компонента – водоснабдяване и канализация. Сумите се изчисляват на базата на водомери, които ние стопанисваме. Потребителят плаща за количеството вода, което е получил, и същото количество за отводняване и канализация.
1,73 евро на куб. метър е цената за водоснабдяването, а за отпадъчните води – 1,80 евро/куб. м. Общо се получава 3,50 евро/куб. м., включително данъци и такси.

Където отиват събраните суми?

Това е въпрос на дискусии с общинската съветничка по финансови въпроси. Цената на водата се определя от общинския съвет. Именно определението – целева такса на водата, задължава общинския съвет да използва тези средства единствено за водата. Не може да се намери политик, който да каже, че тези пари ще ги вземе за друга цел.

Как става отчитането на водата?

Ние я отчитаме – имаме специален отдел, който го прави годишно. Подобно и на електричеството, въз основа на годишното отчитане се изчисляват авансови плащания за следващата година. Плащанията се извършват на тримесечие. Ако днес се отчете електромера, ще получите писмо с определени авансови плащания за тримесечието на базата на досегашното потребление на вашето домакинство. При засичането, ако сте икономисали вода – ще ви се върнат парите, но може да има и сериозно доплащане. Така е с електричеството и с газта. Изравнителните сметки се получават от собственика на сградата, ако е еднофамилна, или домоуправителят на кооперацията, който ги разпределя като режийни разходи. Сумата за потребена вода се определя според квадратурата на апартамента.

Какво е потреблението на вода?

Във Виена се използва 370 хил. куб. м вода на ден. Всяко потребление на вода се изчислява с водомер. Три четвърти от това количество се използва за домакински нужди, а останалите за промишлеността. В домакинските нужди са включени поливането на градината и т.н.

Откъде идва водата на Виена?
Виенчани пият изворна вода. В техническо отношение това е съпоставимо със София. През 1873 г. стартира днешната концепция за водоснабдяване във Виена и в София. София също прилага концепцията за далечни източници на вода. Разликата е в това, че ние имаме високопланински извори, откъдето идва водата, а в София са изградени язовири. Ние нямаме такъв резервоар. Изворната вода отива в тръбите, които са положени под естествен наклон. Управляваме водата от високата планина, тя минава през тунелите без помпи, което намалява енергопотреблението. Разходите за Виена във връзка с водата са заради защитените територии. Тези планини са част от Виенската гора. Те са собственост на община Виена. За да се запази качеството на водата са нужни два пъти по-големи от територията на самата Виена. Заедно с отдел 49 на магистрата – горското стопанство, ние поддържаме тези територии /преди всичко гори/, а това предполага доста големи разходи. Тук не се допуска туризъм. Териториите се третират като национални паркове. Горите не се стопанисват по икономически критерии, трябва да се запазят, защото от тях зависи качеството и количеството на водата.
Разходите за съхранението и поддръжката на тези национални паркове са включени в цената на водата, която не се обработва технически. Нямаме помпени станции и технически съоръжения, за да докараме водата, но разходите за поддръжката на защитените паркове са 10 млн. евро годишно. 167 души от нашия отдел работят там. Отделно са служителите на горското стопанство. Нищо в живота и природата не се подарява. Много трябва да се влага и като усилия, и като средства за съхраняването на природата.

Разкажете за допитването сред австрийците за приватизация на водата?

Тази дискусия възниква от едно предложение на еврокомисар Барние за предоставяне на концесии за различни общински услуги. В този проект за концесиониране беше включена и водата в големите градове, както и инфраструктурни услуги. Въпросът беше дали може да се подложат общинските услуги на законите на пазарната икономика. Проведе се европейски референдум, като целта му беше да се докаже пред ЕК, че водата, за разлика от други услуги, е хранителен продукт и затова не може да бъде предадена на свободната икономика. Това бе първият европейски референдум, след като се създадоха правните основи за провеждането на такъв тип допитвания. Критериите бяха да се проведе в минимум седем държави и в референдума да участват не по-малко от един милион души. Още преди това лятото референдумът завърши успешно. Комисар Барние извади водата от този проект за концесии, което означава, че се очаква положително решение и от Европейския парламент. Това беше един много умел ход на ЕК – тя практически отне възможността на парламента да вземе решение. Защото веднъж взел решение ЕП, ЕК му се подчинява. Но изваждайки тази тема от договора за концесии, няма опасност.

В София концесията е факт.

Познавам ситуацията в Дунавските страни, защото работя за Дунавската стратегия. Водното стопанство в Румъния вече е член на тази работна група, но София – не. Концесионерът френската Веолиа управлява водата в българската и румънската столица и смята, че е достатъчен един член от тези страни в работната група.
Мога да дам и други примери. В Будапеща концесионер беше швейцарска компания, но там договорът беше развален. В Берлин също. Най-веселият пример е в Париж. Общината прекрати договора с Веолиа и върна управлението на водите на общинско ниво. През последните 25 години парижкото водоснабдяване бе пример за лошо водоснабдяването в частни ръце, както по отношение на качество на водата, така и по отношение на водоснабдяване. От две години водата е в обществени ръце, но инфраструктурата не се е променила. Работят същите хора – някои от тях носят шапката на Веолиа, други – на Eau de Paris. Като воден експерт в международно отношение не правя разлика между частно и обществено водоснабдяване. Важната е организацията. Градската управа трябва да има правилно отношение към водоснабдяването и инфраструктурата. Ако водоснабдителите получават малко пари, те нямат да си изпълнят задълженията, независимо дали е частен или обществен.

Кметът на Виена поддържа позицията, че при тези дискусии ние не можем да се намесваме и да даваме съвети или консултации на други градове и общини по финансово-политически въпроси. Възможно е някъде концесионирането да е единственият модел, който гарантира добро водоснабдяване. Мнението на населението се колебае понякога. В Унгария имаше консервативно правителство, което насърчаваше приватизацията, но не бе преизбрано. Сега има националистическо донякъде правителство, което в предизборната си кампания се обяви за спиране на приватизацията, дори раздържавяване и това доведе до настоящото развитие.
Виенчани могат да бъдат спокойни за водоснабдяването си. Но ние имаме друга история.
Във вашите страни дълго време е имало централно управление, което от днешна гледна точка се оценява като не много удачно и доходоносно.
През 1970 г. трябваше да се наложат мерки за икономии на водата поради големи загуби – повече от 25%. Вместо да се направят проекти за нови водоизточници и изграждане на далечни водопроводи, общината взе решение да инвестира в обновяване на тръбопроводната мрежа. От 1970-та до 1995-та година в следствие на инвестициите в саниране на водопроводите загубите на водата са под 10%.

На каква стойност са инвестициите, които прави МА31?

В момента инвестираме във водната инфраструктура 60 млн. евро годишно. Невъзможно е да кажем колко точно са инвестициите за последните 25 години. При водоснабдяването трябва последователна и дълготрайна политика. Непрекъснати структурни и организационни промени не са в интерес на техническото обновяване и поддръжка.

Къде е най-хубавата вода, която сте опитвали в Европа?

В официален план – във Виена е най-добрата вода. Във функцията си на зам.председател на тази общност мога да кажа, че навсякъде в Европа водата е добра. Възможно е да има отклонения във вкуса на водата, но по отношение на хигиената и здравето на хората, може да бъдете спокойни, включително и в София. За сравнение в Индия се дискутира доставянето на чиста и безопасна вода 6 часа за седмица. Тези дни ще работя като консултант на индийското правителство за постигането на тази цел .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Със съдействието на Община Виена –Compress София
**Австрия има девет федерални провинции с общини в тях, като единствено провинция Виена съвпада с общината. В административно отношение има наредби, които идват от министерството, като те се отнасят за провинцията. Окръжните управления ги предават по-нататък на общините. Има провинции с няколко стотин общини, където общински съвети поемат по-нататъшното изпълнение и разработка на задачите. Делегиране на задачи във Виена не може да стане. Може да се получи така, че Виена е изпълнител на федерални закони, но и на общински. В Провинция Виена парламентът е и общински съвет. Разликата между община Виена и провинция Виена е, че действат и се изпълняват различни закони на държавно и общинско равнище.

 снимки:Wiener Wasser


Тагове: Виена, вода
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg