EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Защо горивата се повишиха?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Защо горивата се повишиха?

mail13:50 | 23.02.2012прегледи 940 коментарикоментари 0


Таня Харизанова, БНР
От началото на седмицата цените на бензина и дизела биха собствените си рекорди от десет години насам. За този период най-масовият бензин А 95 е увеличил стойността си с близо 100 процента, а скокът при дизеловото гориво е още по-драстичен – 125 на сто. Така в момента литър А 95 струва у нас 2,56 лв. По-евтино е само в Румъния, Кипър и Люксембург. Дизеловото гориво у нас сега се продава за 2,70 лв. В седем европейски държави като Испания, Кипър, Румъния, Словения, Литва, Латвия и Люксембург цената на нафтата е по-ниска от тази в България.
Какви са причините?
Основната е поскъпването на котировките на суровия петрол на международните пазари. Иран заяви, че ще преустанови износа си за някои държави в ЕС в отговор на наложеното европейско ембарго на Техеран заради ядрените му програми. Оптимизмът на инвеститорите, че търсенето на суровината ще се увеличи след като ЕС сключи сделка с Гърция за спасяването й от фалит, допълнително вдигнаха котировките на борсите.
Какви са последствията в България?
Търговците на горива в България побързаха да коригират цените с оправданието за поскъпването им на международните пазари. Потребителите обаче се усъмниха в спекулативно завишаване на цените на бензина и дизела. Те обвиняват търговците, че използват момента за да компенсират загубите си от слабата търговия поради свитата икономика. Само за три години продажбите на горива са спаднали с повече от 25 на сто. Иначе, скокът на цените на петрола на международните пазари ще има по-скоро косвен ефект за България. Защото страната ни внася нефт основно от Русия, а не пряко от Иран. Потърпевша обаче е съседната ни Гърция. От там внасяме петролни продукти, а в България има и гръцки петролни компании, но количествата са малки и няма да повлияят на пазара у нас. Експерти обаче прогнозират, че до месец цените на бензина и дизела ще скочат още. За коментар по темата поканихме Красен Йотов, икономически анализатор от Industry Watch.
Как рекордният ръст на горивата ще повлияе на българската икономика?
„Ефект ще има върху цялата българска икономика – казва Красен Йотов и уточнява подробностите. – От една страна това ще се отрази на потребителите. През последните няколко месеца инфлацията се беше забавила, но под влияние на ръста на цените на горивата тя ще се ускори, което съответно ще окаже натиск върху потреблението. Това ще се отрази най-вече върху производителите на стоки не от първа необходимост, т.е. за дълготрайна употреба. Другият голям ефект ще бъде по отношение на индустрията. В момента тя е леко притисната. Под влияние на европейската криза ръстът на износа през последните месеци започна малко да се забавя. Това в комбинация с поскъпването на горивата ще доведе до забавяне на растежа на индустрията като цяло и съответно на доходите на хората, които са заети в производството.”
Кой сектор ще пострада най-много?
„Индустрията всъщност ще бъде най-силно засегната, защото България е много силно зависима от вноса на суровини – най-вече на енергоизточници, и заради това там ефектът ще е най-бърз – уточнява събеседникът ни. – Потърпевши ще бъдат и потребителите, особено тези, които имат големи разходи в семейния бюджет за горива.”
На какво се дължи поскъпването на горивата, кой е виновен, кой е в основата на този ръст на цените?
„Комбинация от няколко фактора, но основната причина е, че след кризата повечето правителства вместо да вземат мерки за решаване на дългосрочните проблеми, прибягнаха към печатане на пари и не успяха да овладеят бюджетните дефицити в Европа, в САЩ и др. страни – смята икономическият анализатор. – Това, в комбинация с нарасналото търсене от страна на бързо растящите азиатски икономики, доведе до доста силен ръст на горивата и на много други суровини.”
А реакцията на Иран срещу европейското ембарго?
„Със сигурност има общо дотолкова, доколкото влияе върху краткосрочните колебания, но в дългосрочен план няма как такива събития да бъдат решаващи”, категоричен е Красен Йотов.

 


Тагове: горива, цени
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 6218