EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Защо да има концесия за летище "София" ?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Защо да има концесия за летище "София" ?

mail06:55 | 16.07.2018прегледи 1385 коментарикоментари 1


Направихме задълбочени проучвания в европейските държави за това как се управлява летищната инфраструктура, както в държавите членки на ЕС, така и в тези които не са. Проучванията показват, че делът на управление на частния сектор в летищата е нараснал с 80% към 2016 г., а ако добавим 2017 и 2018 година процентът ще бъде значително по-голям.  Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на изслушване в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание във връзка с искане на БСП за прекратяване на концесията на Летище София. Министър Московски добави, че всички летища в Унгария, Словения, Белгия, Кипър и Малта се управляват на 100% от частни оператори, и допълни, че в Испания те са 98%, в Италия 86%, във Великобритания - почти 80% а в  Холандия - 75%. „Практиката в цяла Европа показва, че това е най-добрият начин за управление на летищната инфраструктура и ние сме го заявили в нашата предизборна и управленска програма“, подчерта още той.

7-8 световни компании са проявили интерес към концесията на летище София и се запознават с документите, коментира още Московски.

“Практиката в цяла Европа показва, че това е най-добрият начин за управление на летищната инфраструктура”, заяви Московски. Концесионерът ще трябва до 10 г. да построи нов терминал на летището, а до 5 г. да се проведе проучване за нова писта.

Ако се реализира концесията на Летище София с параметрите, които са зададени в момента, това ще е най-голямата сделка, осъществявана в България, категоричен бе Ивайло Московски. Той защити тезата си с финансовите параметри на концесията, изготвени от Световната банка и Европейска банка за възстановяване и развитие, според които очакваната сума, предложена от участника, ще е не по-малка от 15 млн. лв. като концесионна такса годишно или 10 % от оборота. „Концесионерът трябва да заплати първоначално концесионно възнаграждение в размер на 550 млн. без ДДС. Минималните инвестиции са в размер на 600 млн. евро, за срока на концесията са 1,2 млрд.- това са данните, с които стартира концесията“, отчете транспортният министър. По думите му до десетата година на концесията е заложено изграждането на нов терминал, както и ремонт, рехабилитация и разширение на съществуващите. Също така до петата година от срока на концесията, концесионерът се задължава да извърши проучване и ако трафикът показва да възложи изграждането на нова писта.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията подчерта пред народните представители, че процедурата е стартирана абсолютно открито, по прозрачен начин, в съответствие със Закона за концесиите, като за целта цялата документация е изпратена за съгласуване с всички министерства и ведомства, спазени са изискванията за 14 дневния срок за съгласуване. Той направи сравнение, че нито една от концесионните процедури, реализирани от БСП не е минавала обсъждане в парламент, обществено обсъждане или пък анализ от международен консултант.

Ивайло Московски припомни, че при управлението на сегашната опозиция са приватизирани едни от най-големите компании в сектор „Транспорт“, в т.ч. Български морски флот, Български речен флот и авиокомпания „България ер“. „След като има възможност собствеността на обектите да остане държавна, както и това което се изгради за няколко милиарда лева за периода на концесия, също да остане за държавата, то тогава възниква въпросът защо опозицията не са използвали този модел по-често по време на своето управление“, коментира Московски.

 „Летищата във Варна и Бургас не само, че са с национално значение, но имат и още по-голяма тежест, заради граничното си местоположение“, каза Ивайло Московски и допълни, че подкрепя тези две концесии, реализирани от опозицията, но ако те са толкова против този тип публично-частно партньорство, защо са ги отдали на частен оператор в момент, в който и двете летища са били на печалба.

 


 
Коментари
 
Boris - 14-07-2018 г. 10:25:15

Който и да вземе на концесия летище София, ще се справи в пъти по-добре от държавното ръководство, което е в момента. Всеки посетил черноморските летища може да направи разлика как се грижи концесионер и как държавата за тези обекти от национално значение.

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg