АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Защо „Газпром” спря "Южен коридор”?
Руската държавна газова компания "Газпром" спира част от работата по проекта "Южен коридор", по който трябва да минават доставки на газ за "Турския поток", а също за източните и южни региони на Русия, съобщи РИА "Новости". По "Южния коридор" се планира да бъдат доставят 63 млрд куби метра газ годишно. Първоначално проектът "Южен коридор" се подготвяше за реализирането на свързания с България проекта "Южен поток". От "Южен поток" Русия се отказа на 1 декември 2014 г. и обяви, че ще изгражда "Турски поток".
Решението на Газпром от 1 юли да преустанови разширяването на тръбопроводната система на "Южен коридор", нужна за доставките на газ по газопровода "Турски поток", показва, че компанията не е сигурна, че ще може да достави 47 млрд. куб. м. по трасето на този газов коридор до Русия. Това коментира енергийният експерт от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров в предаването Денят тв Он Ер. По думите му има и друг проблем, а именно, че руснаците не знаят кой ще купува газа на гръцко-турската граница.
За България това е добро съобщение, защото политиците могат да отговорят на натиска от Русия, допълни енергийният експерт. Основните причини за влошаването на отношенията между Русия и Турция са различните стратегически цели и желанието на Анкара за купуването на природен газ на конкурентни цени. Това каза за предаването "12+3" енергийният експерт Илиян Василев. "Газпром" замразява от 1 юли разширяването на тръбопроводната система "Южен коридор", която е нужна за доставките на природен газ по газопровода "Турски поток". Според Василев възможните причини са във влошеното финансово състояние на "Газпром": Последното нещо, което притеснява Русия, е че няма газ. Според последните разчети, които "Газпром" направиха, между капацитета на производство и онова, което продава, се разширява "ножицата", която в момента е достигнала 180 млрд. куб. м. Той има достатъчни количества и се отказа от "Южен поток", защото първо това е невъзможно без съгласуване с ЕС и второ, защото финансовите позиции на компанията рязко се влошиха през последната година-две. И на не последно място и заради едно ненужно въвличане на компанията в геополитически игри от Кремъл, което фактически удари основно нейното реализиране на бизнес инициативи. Той коментира вероятността руската държавна фирма да поеме строителството на "Северен поток-2": Още повече някъде около 5 млрд. са вложени в "Южен поток" и в турския коридор, по-голямата част от което е инфраструктура и капацитети на територията на Русия. Проблемът е, че тя няма пазар и не може да влезе в Европа и в ЕС без отчитане на изискванията на Енергийната директива и изобщо законодателствата на ЕС. След като няма такава рамка, то очевидно парите, които ще бъдат вложени в подобна инфраструктура през Черно море, не могат да бъдат гарантирани, че ще бъдат върнати. Според Василев сред основните причини за влошаването на отношенията между Москва и Анкара е, че и двете държави изхождат от съвършено различни стратегически цели при реализацията на тези проекти: Русия иска да залее Турция и да блокира алтернативни транзити, а Турция иска да запази свободата си, както и че Анкара държи закупуването на природен газ да става по конкурентни цени.
Tweet |
|