АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Зелено потребление. Що е то?
Икономическият растеж и съвременните технологии създадоха нови удобства в живота ни. Това доведе до голямо повишаване на търсенето на продукти и услуги, а оттук и до нарастване на нуждата от енергия и ресурси. Начинът, по който произвеждаме и консумираме, има своя дял в много от днешните проблеми на околната среда, като неустойчивите модели на потребление и производство оказват все по-голямо влияние върху природната среда, обществото, икономиката и бизнеса. Необходимо е да живеем по по-устойчив начин. Това означава да правим повече, като влагаме по-малко.
Факти в подкрепа
Гражданите на ЕС са по-малко от 10% от световното население, но консумират 1/2 от световното месопроизводство, 1/4 от произведената хартия и 15% от общата енергия.
Качеството на живота ни, благоденствието и икономическият растеж зависят от това да живеем в рамките на ограниченията на наличните ресурси. За да постигнем това, трябва да променим начина, по който проектираме, изработваме, използваме и изхвърляме продуктите. Мерките на ЕС в областта на устойчивото потребление и производство се съсредоточават върху 4 главни цели: по-добри продукти, по-разумно потребление, по-чисто производство и подкрепа за усилията в световен план. Европейската индустрия поде „доброволна инициатива за насърчаване на зеленото потребление“. Обещанието за него е част от Европейския пакт за климата, приканващ хората, общностите и организациите да изградят по-зелена Европа. Целта им е да ускорят приноса на бизнеса и изградят доверието на потребителите в екологичните показатели на компаниите и продуктите. Нарастващите потребности в условията на намаляващи ресурси създава належаща нужда от насърчаване на устойчивото потребителско поведение и промяна в поведенческите модели. Въпреки това изследвания върху устойчивото поведение в България почти няма – след проучването на зеленото потребление и начина на живот у нас през 2007 г.
Факти в подкрепа
1/3 от българите заявяват, че практикуват в ежедневието си форми на зелен начин на живот –използват енергоспестяващи крушки и уреди (39,7%), събират отпадъците разделно (38,9%), имат у себе си платнена торбичка за пазар (39,7%), карат колело - 22,8%.
46,5% от анкетираните се интересуват от произхода на храните, които купуват, а 45.8% - не се интересуват.
1/2 от българските потребители не се интересуват от биологичните храни, 83,8% отговарят, че не вярват на хората, които предлагат продуктите си като биологична храна на пазара. Доверие на производителите имат 16,2% от потребителите.
Пътят към „зеленото“
Бъдещето пред зеленото потребление се основава на пет основни обещания. За да се присъединят към него, компаниите се ангажират да подобрят въздействието си върху околната среда и помогнат на потребителите да правят по-устойчиви покупки. Как да стане това? 1. Изчислете въглеродния отпечатък на компанията, включително веригата на доставки, използвайки схемата за управление на околната среда, разработена от ЕК и в съответствие с целите на Парижкото споразумение. 2. Изчислете въглеродния отпечатък на избрани водещи продукти на компанията и ги споделете с широката общественост. 3. Увеличете продажбата на устойчиви продукти или услуги в рамките на общите продажби на компанията. 4. Увеличете разходите за връзки с обществеността за насърчаване на устойчиви практики. 5. Осигурете актуална информация, предоставяна на потребителите, за фирмените и продуктовите въглеродни отпечатъци.
Инициативата Обещание за зелено потребление допълва стратегията „От фермата до вилицата“, с която редовните читатели на бюлетина вече се запознаха.
източник: Активни потребители
Tweet |
|