АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
И в Германия потребителите пасивни
Потребителските нагласи в Германия за август ерозират за трети пореден месец, достигайки ново над двегодишно дъно в резултат на нарастващото негативно влияние върху доверието на потребителите от забавящата се глобална икономика, търговските напрежения и притесненията около Брекзит, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за юли 2019-а година, се понижи през август до 9,7 пункта от 9,8 пункта през юли, потвърждавайки очакванията на финансовите пазари. Това е най-ниското ниво на нагласите на германските домакинства от април 2017-а година насам.
"Очевидно е, че глобалното икономическо забавяне, търговските конфликти и дискусиите относно Брекзит оказват все по-голямо влияние върху настроенията на потребителите, като продължават да подхранват страховете от рецесия", отбеляза институтът GfK.
Според последното проучване всичките тези негативни фактори влияят на настроението на работещите в експортно-ориентираните сектори и по-специално в автомобилната индустрия и доставчиците на автомобили.
Трябва да се има предвид, че през последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите.
Влошаване на индекса GfK за трети пореден месец обаче предполага, че разходите на домакинствата ще останат относително сдържани и през трето тримесечие, въпреки че вътрешното търсене вероятно ще продължава да бъде единствения по-значим двигател на растежа на най-голямата европейска икономика през настоящата година, докато в същото време германските износители продължава да изпитва трудности от глобалното икономическо забавяне, търговските спорове и несигурността около Брекзит.
Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец юли), за да определи настроенията за следващия месец (за август 2019-а).
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се влоши рязко през юли до -3,7 пункта от 2,4 пункта през юни. Това е първото сливане на този индекс на негативна територия от март 2016-а година насам и най-негово най-ниско ниво от ноември 2015-а година.
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, също се срина доста рязко до близо 4-годишно дъно от 46,3 пункта спрямо 53,7 пункта месец по-рано.
"Основната заплаха за доверието на потребителите е непрекъснато нарастващият страх от загуба на работни места", посочи анализаторът Ролф Бюркл от института GfK.
Потребителите обаче са малко по-големи оптимисти по отношение на бъдещите им доходи, като индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходите в бъдеще, отскочи през юли до 50,8 пункта, след като месец по-рано се срина рязко до 45,5 пункта, отбелязвайки най-ниско ниво от март 2017-а година насам.
По-добрият подоходен индекс отразява отчасти по-високите доходи на пенсионерите, след като коалиционното правителство в Берлин одобри предложението за повишаване на изплащането на държавни пенсии с 3.2% в Западна и с 3,9% в Източна Германия от началото на месец юли.
В заключение институтът GfK отбеляза, че за да се гарантира, че вътрешното потребление и търсене ще остане важен стълб на германската икономика през тази година, през следващите няколко месеца трябва да бъде прекратена тенденцията за влошаване на потребителския климат./БНР
Tweet |
|