АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
И турските сериали - жертва на кризата
Един от най-проспериращите сектори в Турция - производството на телевизионни сериали, търпи големи загуби под въздействието на икономическата криза, съобщи турският телевизионен канал НТВ.
В експертен доклад, цитиран от телевизията, се казва, че в сравнение с миналата година, през 2010 този сектор се е свил с 30 на сто, 50 хиляди души от работещите в него са останали без работа, а възнагражденията на актьорите и техническите екипи са
били намалени средно със 40 на сто.
Докато през 2008 година по 11 телевизионни канала с национален обхват са били излъчвани 63 местни телевизионни сериала, през сезона 2009/2010 година по седем канала са били излъчвани 42 телевизионни сериала. Заради намалелите приходи от
реклама, телевизионните канали са се пренасочили от драматични сериали на ситуационни комедии, заради по ниската им цена.
Докато един епизод от драматичен сериал струва около 300 хиляди лири, един епизод от ситком струва между 60 и 100 хиляди лири.
Единственото увеличение в този сектор е при износа на сериали. В сравнение с миналата година износът се е увеличил с 30 на сто. 80 на сто от износът на турски сериали се осъществява от фирмата Calinos Entertainment, която започва през 2001
година този бизнес с продажбата на сериала "Лудо сърце" на Казахстан. Сега сред държавите, за които изнася компанията, са България, Германия Русия, Грузия, Албания, Дубай, Узбекистан, Казахстан, Млайзия.
НТВ посочва, че сериалите са изцяло собственост на каналите, които ги произвеждат, и никой - сценаристите, режисьорите, продуцентите, музикантите няма авторски права,
свързани с тях.
В сектора работят 50 продуценти, 27 продуцентски къщи, 150 режисьори, 300 сценаристи. В агенциите за кастинг ежедневно се регистрират средно по 50 души, които искат да получат роля в сериал или рекламен филм. Там може да се регистрира всеки, който плати такса, варираща между 40 и 200 лири, а някои агенции взимат допълнителни суми за изработването на снимки и на филми, които представят кандидата. Наетите чрез тези агенции обикновено играят в масовите сцени или малки роли, които не влияят на разказа, но с надеждата, че ще бъдат забелязани и ще
станат звезди.
Кризата обаче се отрази и на заплащането на звездите, като изпълнителите на главните роли взимат вече между пет и 20 хиляди лири на епизод. За режисьорите заплащането за епизод е между 3 и 15 хиляди лири, за сценаристите между 3 и 10 хиляди
лири, за изпълнителите на второстепенни роли 3 - 7 хиляди лири, за да се стигне до изпълнители, които нямат реплики, и които получават по 20 до 50 лири на епизод. Общо възнагражденията на актьорите и техническите екипи са били намалени средно с 40 на сто.
С 20 на сто са спаднали и приходите от рекламите. Преди кризата епизод от сериал с висок рейтинг е печелел от реклама между 300 и 900 хиляди лири. В един епизод с дължина 80 минути, каналите включват 30 минути реклама и ако сериалът се
излъчва във времето между 20.00 и 23.00 цената на рекламата е между 200 и 400 лири за секунда.
В последно време се разраства спонсорството на сериали срещу реклама на марката. Основните спонсори плащат между 10 и 70 хиляди лири на епизод.
Tweet |
|