EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Идеи за развитие на БДЖ

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Идеи за развитие на БДЖ

mail11:30 | 06.03.2017прегледи 1124 коментарикоментари 0


Презентация на проф. Йордан Мирчев за визията на Движението за европейско развитие на българската железница и две изказвания отвориха сериозни теми за размисъл на кръгла маса на тема: „Спешни мерки за преодоляване на кризата в железопътния транспорт – Държава – мениджмънт – персонал“, организирана от Форум за балкански транспорт и инфраструктура.

Проф. Йордан Мирчев, председател на Движение за европейско развитие на българските железници, посочи, че в страни като Чехия, Унгария, Полша и Словакия пазарният дял на железопътните превози е между 20 – 22%, а в България този пазарен дял е под 8%. Това говори за една неправилна посока на развитие и на управление на българските железници, коментира проф. Мирчев пред БНР:

Товарите избягаха от железниците и отидоха по магистралите, от което българската икономика губи годишно над 500 млн. лв. – всичко това е въпрос на управление. Стратегията и дългосрочната политика са част от управлението на железниците. Няма локомотиви, няма вагони, няма влакове, затова първата ни задача ще бъде да ги осигурим – бъдещето на железниците зависи от растежа на пътническите и товарни превози и на приходите от тях. За съжаление железниците отиват към дъното , остават без превози. Няма държава, в която железницата да е стабилна финансово, да бъде жизнеспособна да обслужва икономика и гражданското общество, ако не се гарантира растеж на превозите – тогава следва финансова криза. Това, че днес нямаме локомотиви и вагони, вината е в непрофесионалното управление .

Гроздан Караджов, бивш председател на транспортната комисия в Народното събрание каза, че управлението на железницата е ключът, а политиката трябва да въплъти достатъчно за да има бърз, точен, удобен, комфортен пътнически жп превоз. Това може да се случи само ако държавата изведе мениджмънт, овластен с закон, който да го направи независим от политиците, министъра и правителствата. Този мениджмънт  да се изведе след публичен конкурс и с 10 годишна  мениджърска програма, а на този конкурс да се поканят максимален брой международни мениджърски компании, за да имат възможност да представят своите мениджърски програми.

За пълното въвеждане на европейския регламент за правата на пътниците настоя Варужан Апелян от Асоциация „Приятели на железопътния транспорт“. Според него заплащането на държавата за извършваната услуга от БДЖ трябва да се извършва не на влаккилометър, както е до сега, а на пътникокилометър, освен това трябва да се въведе независимо оценяване на качеството на извършваната услуга, което да се определя от степента на удовлетворение на пътниците. Това ще мотивира железопътните оператори да създават повече доволни клиенти. Апелян се обяви и за създаване на истински независим национален жп регулатор, за да може обективно да се извършва контрол по изпълнението на задълженията на железопътния оператор по Договора за обществен превоз с държавата. Той даде пример с британската железопътна агенция, която е на директно подчинение единствено на английската кралица от над 150 години.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg