EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Изкуствен интелект и правата ни

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Изкуствен интелект и правата ни

mail06:55 | 15.03.2024прегледи 520 коментарикоментари 0


На 15 март по традиция отбелязваме Световния ден на правата на потребителите. Повод да говорим отново за нашите права и тяхната защита.  

Как се стигна до отбелязването на този ден?

     На 15 март 1963 г. американският президент Джон Ф. Кенеди обявява за първи път пред Сената идеята за Закон за защита на потребителите. Той формулира четири основни права на потребителя: правото на безопасност, на информация, на избор и да бъдеш чут. Впоследствие са добавени още четири права: на образование, на задоволяване на основните потребности, на обезщетение и на здравословна околна среда. Тези осем основни права са залегнали в правилата за защита на потребителите, приети от ООН. За първи път празникът е отбелязан на 15 март 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации и потребителите в цял свят. Две години по-късно, на 9 април 1985 г., Общото събрание на Организацията на обединените нации одобрява идеята той да стане Световен ден на правата на потребителите. В България се отбелязва от 1991 г., а от 2006 г. е в сила Законът за защита на потребителите.

     Той урежда защитата на потребителите, правомощията на държавните органи и дейността на сдруженията на потребителите. Целта му е да осигури защита на

основните права на потребителите:

1. право на информация за стоките и услугите;

2. право на защита срещу рискове от придобиването на стоки и услуги, които могат да застрашат живота, здравето или имуществото им;

3. право на защита на икономическите им интереси при придобиването на стоки и услуги при нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и предоставянето на гаранции за стоките;

4. право на обезщетение за вреди, причинени от дефект на стоки;

5. право на достъп до съдебни и извънсъдебни процедури за разрешаване на потребителски спорове;

6. право на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им;

7. право на сдружаване с цел защита на интересите им;

8. право на представителство пред държавните органи, вземащи решения по въпроси, които ги засягат.

     Асоциация „Активни потребители“ проучва, проверява и отстоява защитата на основните права на потребителите.

     Нашите три основни приоритети са: да информира потребителите, да ги консултира при въпроси и проблеми, да ги защитава, ако правата им са нарушени.

     Изкуственият интелект и нашите права   

     Тази година за 15 март Потребителският интернационал /Consumers International/, членове и партньори се обединяват около темата „Честен и отговорен изкуствен интелект /ИИ/ за потребителите“. Възприемането на ИИ от потребителите нарасна бързо и вече има голямо влияние върху живота на хората - в начина, по който работим, достъп до услуги, общуване, събиране информация и много повече. Потребителите, които водят кампания с нас, ще провеждат събития, ще се ангажират с местни медии, ще изготвят доклади, ще се застъпват пред правителствата, ще влияят върху бизнеса на и около 15 март. Като глобално движение, обединяващо се за промяна за Световния ден на правата на потребителите, членовете на Потребителския интернационал организираха свои национални кампании и обменят опита си с други, изправени пред подобни предизвикателства. Важно е, че нашият призив към хората, вземащи решения в световен мащаб, беше разширен. Във водещия Световен ден за правата на потребителите ние даваме на нашите членове инструментите за провеждане на техните кампании.

     Изкуственият интелект (ИИ; на английски: artificial intelligence, AI) е интелектът, упражняван от компютри, за разлика от естествения интелект, демонстриран от хора и животни. Това е науката за концепциите, които правят възможно компютрите да извършват задачи, които могат да бъдат разглеждани като интелигентни. Изкуственият интелект при поставяне на задача има способност да анализира обкръжаващата го среда и да предприема действия, които увеличават възможността за постигане на определени цели. Изучаването на възможностите за създаване на такива програми или устройства, наричани интелигентни агенти, е предмет на обособен дял от информатиката. По друг начин казано, изкуственият интелект е наука за концепциите, методите и средствата за създаване на интелигентни компютърни програми, измерване и изследване на естествения интелект чрез компютърни системи с цел тяхното подобряване. ИИ приложенията включват усъвършенствани уеб търсачки (например Google), препоръчителни системи (ползвани от Ютюб, Амазон, Нетфликс), разбиращи човешки говор (например Siri, Alexa Internet), самоуправляващи се коли, например Тесла и т.н.

ИИ в нашето ежедневие

     ИИ е много повече от компютри, които могат да играят шах. Може би не си даваме сметка в колко голяма степен той присъства в нашия живот. Използваш ИИ, когато слушаш музика чрез гласов асистент, когато използваш мобилна камера в портретен режим и тя задава правилните параметри, когато следваш музикални предложения, направени от алгоритми за идентифициране на потребителските тенденции, когато използваш устройства за оптимизиране на маршрута, които показват най-добрия начин да стигнеш до дадено място, или чрез филтрите за спам, които автоматично извършват класификацията, както и в много други ситуации. Едно е сигурно — ИИ е навсякъде около нас. Той предлага много възможности, като например създаване на виртуални асистенти, които да помагат на хората с различни задачи, намиране на по-добро медицинско лечение или идентифициране на потребителските тенденции в социалните мрежи. Технологията обаче може да окаже и сериозни последици върху безопасността на потребителите и цифровата справедливост. Нарушаването на поверителността на данните, дезинформацията и възможността за заблуда на потребителите са само част от негативните примери в тази сфера, сочи Европейският потребителски център - България.  

     Европейският подход към изкуствения интелект е съсредоточен върху две области: гарантиране на високи постижения и доверие в използването на ИИ. Комисията се стреми да се справи с рисковете, породени от специфичното използване на ИИ, чрез набор от правила. Тя публикува своя „пакет за ИИ“ през април 2021 г., като предложи нови правила и действия за превръщането на Европа в световен център за надежден ИИ. 

Цели на кампанията

     Потребителският интернационал поставя шест основни цели на своите членове за празника през 2024 година:

1. Как можем да подобрим доверието в ИИ? Към този Световен ден за правата на потребителите се присъединяват и пазарни участници, за да проучим как тази технология може да помогне на потребителите.

2. Вземащите решения да поемат отговорност да защитават потребителите.

3. Законодателството изкристализира около ИИ, но често му липсват перспективи за правата на потребителите. На този 15 март Потребителският интернационал, неговите членове и партньори ще помогнат за преодоляване на тази празнина.

4. Чрез глобален разговор ние осветяваме пропуските в развитието на ИИ. Ние проучваме политиката, необходима във всички икономики за безопасен, етичен и полезен ИИ.

5. С уникална глобална информация за потребителите, Потребителският интернационал и неговите членове повишават вниманието за проблеми в търсенето на Chatbot и какво може да се направи за тях. Основните области включват точност, възможност за проверка и липса на пристрастия.

6. Само чрез разбиране на проблема потребителите могат да започнат да поемат контрол. Потребителският интернационал и неговите членове се обединяват, за да генерират по-добро разбиране на потребителските права по тази тема и да поемат контрола върху тяхното онлайн търсене.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg