АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Износът на кожени обувки +8.7%
Глобалните продажби от износа на кожени обувки в света през 2018 г. възлизат на 55.7 милиарда щатски долара. Тази сума представлява намаление с 5% на експорта на кожени обувки спямо 2014 г., когато международните продажби възлизат на 58.6 милиарда долара, което е рекорд, според ежогодния Световен годишник на обувките за 2019, публикуван в началото на месеца от базираната в Порто, Португалия, Асоциация на производителите на кожени изделия. Публикуването на годишника, който се признава за авторитетно издание от обувната индустрия в целия свят, започва през 2011 година.
Според авторите на тазгодишното издание, износът през 2018 година е нараснал с 8.7% спрямо предходната 2017 година, а България заема 46-то място в света с реализирани продажби извън страната за 65 179 999 долара и пазарен дял от 0.1%.
През последните 9 години, през които се публикува Световният годишник на обувките, световното производство на обувки нараства с 20.5%, а глобалният износ се увеличава с 30.8% в обем и с 80.8% в стойност.
Производството на обувки в световен мащаб достигна 24.2 милиарда чифта през 2018 г., като нараствас 2.7% спрямо предходната година. От първото издание на този годишник, който отразява пазара по окончателни данни за 2010 година, до 2018 година световното производството на обувки е нараснало с 20.5%.
По континенти, както и през последните няколко години, азиатските страни за изнесли кожени обувки на обща стойност 28.4 милиарда долара или 51% от световните продажби на тази стока. Европейските износители отново са второ място с експорт за 24.9 милиарда долара или 44.8% от световните продажби. Останалите континенти имат незначителен пазарен дял: Северна Америка (1,6%); Латинска Америка (1,4%) с изключение на Мексико, но включително Карибите; Африка (1,1%) и накрая Океания (0,1%), главно Австралия и Нова Зеландия.
Най-голям ръст на износа отчита Камбоджа (+197.3%), следвана от Домениканската република (+156.3%) и Албания (+148.7%). В първата тройка по спад на експорта на кожени обувки попадат: Румъния (-51.0%), Испания (-41.0%) и Китай (-35.4%).
Промяна на потреблението
През последното десетилетие моделите на потребление на обувки се промениха, отразявайки международната демографска и икономическа динамика. Въпреки че е най-голям производител, Азия сега купува повечето от обувките, които се произвеждат в целия свят. Делът на най-многолюдната азиатска държава Китай в общото световно потребление на кожени обувки се е увеличил с 5 процентни пункта от 2010 г. и продължава да е начело с пазарен дял 18.4%. Относно потреблението по континенти, Азия продължава да бъде основният регион за потребление на обувки (54%), следван от Европа (15%) и Северна Америка (15%).
Европа, обаче, остава водещият континент при вноса на обувки, представляващ повече от една трета от общия обем в света, но Азия наваксва бързо: през 2010 г. разликата между двата континента по внос възлиза на 20 процентни пункта (п.п.), докато през 2018 г. вече е стопен до 8.
Въздействието на търговската война между САЩ и Китай
И обувната индустрия попада под негативното въздействие на търговския спор между САЩ и Китай,както и върху динамиката на международната търговия. През 2018 г. Китай загуби 1.7 процентни пункта от своя дял в световното производство, докато следващите най-големи производители отчитат повишение: Индия спечели 0.5 п.п.; Виетнам и Индонезия по 0.7 п.п.
В региона България заема 7 място, както вече посочихме с реализирани продажби извън страната за 65 179 999 долара и пазарен дял от 0.1%.
*Място в световната класация и с пазарен дял в световния износ
Източник: World's Top Exports, Инфосток
Tweet |
|