EUR 1.9558
USD 1.8632
CHF 2.0778
GBP 2.3665
CNY 2.5578
you tube
mobile version

Използване на ИКТ в българските фирми

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Използване на ИКТ в българските фирми

mail17:05 | 11.12.2024прегледи 411 коментарикоментари 0


Достъп и използване на интернет

През 2024 г. 96.4% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица имат достъп до интернет. С фиксирана интернет връзка разполагат 89.2% от
предприятията, като при 54.1% максималната скорост за сваляне на данни е по- висока от 100 Mbps. 77.9% от предприятията с 250 и повече заети разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps, а при 18.9% скоростта е над 1 Gbps. Това показват данните на НСИ.

Докато всички фирми в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ имат връзка с глобалната
мрежа, то в сектор „Хотелиерство и ресторантьорство“ относителният дял е 87.8%.

Най-много работещи използват интернет и преносими устройства с мобилна връзка в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески
продукти; далекосъобщения“ - съответно 91.3 и 64.5%, а най-малко в сектор „Преработваща промишленост - съответно 27.0 и 13.8%.

През 2024 г. 76.4% от фирмите осигуряват на служителите си дистанционен достъп до информационни ресурси като електронна поща, документи на
предприятието или бизнес приложения и софтуер. В сравнение с 2022 г. относителният им дял се е повишил с 8.9 процентни пункта.

Най-често предоставят отдалечен достъп големите предприятия (с 250 и повече заети лица) - 93.0%, следвани от средните (с 50 - 249 заети лица) - 86.2% и
малките (с 10 - 49 заети лица) - 74.2%.

Всяко трето предприятие (32.4%) провежда работни срещи по интернет, като най-разпространена е тази практика в секторите „Създаване и разпространение на
информация и творчески продукти; далекосъобщения“ и „Професионални дейности и научни изследвания“ - съответно 84.8 и 69.1%, а най-рядко се прилага в сектор „Хотелиерство и ресторантьорство“ - 12.9%.

Рекламата има важно значение за всеки бизнес и през 2024 г. 25.6% от предприятията публикуват платени реклами в интернет (напр. в търсачки, в
социални медии, на други уебсайтове или приложения), като относителният им дял се е повишил с 4.7 процентни пункта в сравнение с предходната година.%

Методите за целева реклама, използвани най-често от предприятията са:
 реклама, базирана на съдържанието или на ключови думи в търсенията на потребителите - 81.5% 1 ;
 реклама, базирана на географското местоположение на потребителите - 44.3%;
 проследяване на предишни действия на потребителите - 32.0%.

Изкуствен интелект (AI)
Предприятията, които през 2024 г. използват технологии с изкуствен интелект, са 6.5%, като относителният им дял се е увеличил почти два пъти в сравнение с предходната година. Най-разпространено е използването на тези технологии сред фирмите с 250 и повече заети лица - 20.2%.

Технологиите с изкуствен интелект, които най-много предприятия използват, са тези за извършване на анализ на писмен език (60.6% 2 ) и за автоматизиране на
различни работни процеси или съдействие при вземането на решения - 44.6%.

Най-често прилагат технологии с изкуствен интелект фирмите от сектори „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ и „Професионални дейности и научни изследвания“ - съответно 33.9 и 14.2%, а най-рядко се използват в сектор „Строителство“ - 1.6%.

Основните цели, за които предприятията използват софтуер или системи с изкуствен интелект, са свързани с маркетинг и продажби (32.6% 3 ) и организация на
бизнес административни процеси и управление - 31.4%.

Едва 3.5% от българските предприятията посочват, че са обмисляли внедряването на технологии с изкуствен интелект в своята дейност. По-голямата част от тях (61.6% 4 ) не са ги внедрили поради липса на подходящи експертни познания, а 53.5% са притеснени от липсата на яснота относно правните последици. При 48.1% има несъвместимост със съществуващите системи, оборудване и софтуер, докато за 44.2% разходите са твърде високи.

Електронна търговия
През предходната 2023 г. 15.1% от предприятията са продавали стоки и услуги по интернет, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 7.9% от
общия им оборот.

Относителният дял на тези, които са осъществили уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 11.2%, а на използвалите електронни
пазари за търговия със стоки и услуги по интернет като eBay, Booking.com, Amazon, Alibaba, eMAG, TimoCom, Glovo, Takeaway, Pop Up и др. - 6.7%. Електронни
продажби чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI) са извършили 1.9% от предприятията.

От предприятията, които осъществяват уебпродажби, 97.0% продават стоки и услуги на клиенти от България, 32.2% - на клиенти от държави - членки на ЕС, а
22.3% имат клиенти от други държави.
За петгодишен период относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил с 4.2 процентни пункта.

ИКТ специалисти и умения

През 2024 г. 17.8% от предприятията имат заети лица, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи или софтуерни приложения. Най-висок е относителният им дял сред предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (72.0%), а най-нисък - в сектор „Хотелиерство и ресторантьорство“ - 7.8%.
Повечето от големите компании с 250 и повече заети лица (61.7%) предлагат работни места за ИКТ специалисти, докато при малките с 10 - 49 заети този
относителен дял е едва 14.1%.

През предходната 2023 г. 9.0% от предприятията са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като 3.7% са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри. За да повишават квалификацията на служителите си, 9.1% от работодателите осигуряват обучение в областта на ИКТ.

В половината от предприятията (51.4%) функциите, свързани с ИКТ се изпълняват от външни доставчици, а в 28.0% от фирмите - от техни служители, вкл.
на предприятието майка или в свързани предприятия.

Сигурност на ИКТ
През 2024 г. 83.2% от предприятията прилагат поне една мярка за сигурност на ИКТ с цел гарантиране на цялостност, достъпност и поверителност на данните и
системите. Сред най-разпространените са удостоверяване чрез сигурна парола (78.8%), архивиране на данните на отделно място (54.6%) и контрол на достъпа до мрежата на предприятието - 50.6%. Най-малко се използва автентификацията чрез биометрични методи за достъп до фирмените ИКТ системи - 9.5%.

Всяко второ предприятие (48.6%) запознава служителите си с техните задължения, свързани със сигурността на ИКТ, по някой от следните начини:

• доброволно обучение и вътрешно достъпна информация - 40.8%;
• задължително обучение или запознаване със задължителни информационни материали - 20.6%;
• чрез трудов договор - 16.7%.

През предходната 2023 г. 12.1% от предприятията са претърпели инциденти, свързани със сигурността, като при 9.7% тези инциденти са довели до недостъпност
на ИКТ услуги, а при 4.0% са били унищожени или повредени данни.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg