АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Използване на ИКТ от българските семейства
12:20 | 11.12.2024 409 коментари 0
Достъп до интернет
През 2024 г. 92.1% от домакинствата в България имат достъп до интернет в
домовете си. Запазва се тенденцията за ежегодно нарастване на домакинствата с
достъп до глобалната мрежа, като в сравнение с предходната година относителният
им дял се е увеличил с 3.6 процентни пункта.
градовете, 94.7% разполагат с интернет връзка, а при тези, живеещи в селата,
относителният дял е 84.3%, като за десетгодишен период разделението по
местоживеене намалява значително - от 29.6 на 10.4 процентни пункта.
Югозападният район e с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до
интернет (95.5%), а с най-нисък е Югоизточният район - 88.6%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 98.4% от тях имат интернет връзка спрямо 89.9% за домакинствата без деца.
Основната причина, поради която домакинствата нямат достъп до интернет в
домовете си, е липса на умения за работа с интернет (3.6%), а 3.5% посочват, че
нямат необходимост (интернет не е полезен, интересен и т.н.). За 1.2% от
домакинствата разходите за достъп (оборудване, абонамент и др.) са твърде високи. Използване на интернет
През 2024 г. 81.9% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени
години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи
или на друго място. Делът на хората, които никога не са сърфирали в интернет,
намалява до 9.3%.
Най-активни потребители на интернет са учащите (96.7%) и лицата с висше
образование - 94.5%, както и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 и 25 - 34
години - съответно 93.9 и 95.4%. Все повече възрастни хора се възползват от
възможностите, които предоставя глобалната мрежа, като за петгодишен период
относителният дял на лицата на възраст 65 - 74 години, които сърфират редовно, е
нараснал повече от два пъти. Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 71.4% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MS Teams, Webex), 65.0% участват в социални мрежи (Facebook, X, Instagram, Snapchat, TikTok и др.), а 64.9% разменят съобщения в реално време (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Messenger, Snapchat, Skype, Discord, Telegram). Най-голямо разделение по пол се наблюдава при търсенето на информация за здравето, като 47.4% от жените са използвали глобалната мрежа за тази цел, при 32.0% от мъжете. Електронно управление (е-управление) През 2024 г. 31.8% 1 от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции. В сравнение с предходната
година относителният им дял се е повишил с 2.1 процентни пункта.
Хората с висше образование се възползват по-често от услугите на
електронното управление (64.4%), при едва 6.1% за населението с основно и по-
ниско образование. По възраст най-висок е относителният дял на лицата,
взаимодействащи онлайн с административни органи и публични институции, във
възрастовата група 35 - 44 години (45.5%), а най-нисък при тези на възраст 65 - 74
години (12.0%). Жените използват предлаганите онлайн услуги от администрацията
повече от мъжете - съответно 32.9 и 30.6%.% Българските граждани използват електронното управление най-често с цел
достъп до лична информация, съхранявана от административни органи и публични
институции - 19.4%. Най-малко (1.5%) подават жалби или искове онлайн. При взаимодействието с електронното управление, гражданите най-често се сблъскват с технически проблеми на уебсайтовете или в приложенията на
административните органи (19.9% 2 ), а 12.1% отбелязват, че уебсайтовете са трудни
за използване и разбиране, указанията не са ясни и процедурите не са добре
обяснени. 4.9% срещат проблеми, свързани с използването на средство за
електронна идентификация при заявяване на услуга от административен орган или
публична институция. Електронна търговия
През 2024 г. 49.8% 3 от лицата пазаруват онлайн за лични цели, като за
петгодишен период относителният им дял се е увеличил с 18.9 процентни пункта. Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 51.6 и 47.9%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са хората с висше образование
(74.2%), както и тези на възраст 25 - 34 години (72.0%). Най-много са пазарувалите по интернет в Югозападен и Северен централен
район - съответно 59.7 и 52.4%, а най-малко - в Югоизточен район (39.3%).
Наблюдава се значително разделение при използването на електронна търговия по
местоживеене, като 54.3% от градското население пазарува онлайн, при 36.9% за
живеещите в селата. Интернет на нещата (Internet of Things)
През 2024 г. 50.8% от лицата използват за лични цели „умни“ устройства и
системи, свързани с интернет, като най-активни са хората с висше образование
(75.6%), както и тези на възраст между 25 и 34 години - 69.1%. Мъжете използват
такива устройства и системи повече от жените - съответно 52.1 и 49.5%. Най-често използваното „умно“ устройство е смарт телевизорът, което използват в ежедневието си 45.1% от хората, а 25.4% притежават смарт часовник
или фитнес гривна. Свързани с интернет домакински електроуреди, като
прахосмукачка-робот, хладилник, печка, кафе машина и др., използват 6.5% от
лицата.
Основните причини, поради които лицата не използват интелигентни
устройства и системи, са:
липса на необходимост - 38.8%;
твърде висока цена - 11.9%;
не знаят, че съществуват такива устройства и системи - 5.7%;
липса на умения за използване на такива устройства и системи - 5.0%.
ИКТ и околната среда През 2024 г. почти половината от хората (45.1%) пазят стария си мобилен
телефон или смартфон в домакинството, a 20.3% го продават или подаряват. В пункт
за събиране и рециклиране на електронни отпадъци предават неизползваните си
телефони едва 6.4% от лицата, а 3.1% ги изхвърлят без рециклиране. При вземане на решение за покупка на мобилен телефон, смартфон, таблет или настолен компютър екологичните характеристики, които хората считат за важни са: енергийна ефективност - 8.2%;
възможност за удължаване на живота на устройството чрез покупка на
допълнителна гаранция - 6.5%
еко-дизайн - 4.1%;
схема за обратно приемане, предлагана от производителя или продавача
- 3.8%.
Все пак за по-голямата част от потребителите (68.4%) при покупка на
електронни устройства определяща остава цената, а за 50.9% са важни марката,
дизайна или размера. Техническите характеристики (параметри на твърдия диск,
скорост на процесора)
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg