АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Изтребителите F-16 и Gripen в битка за България
Гжегош Холданович, сп. Jane’s Defence Weekly
Фирма Saab е заявила, че може да достави изтребители JAS-39C/D Gripen за България на същата цена като втора ръка изтребители F-16. Съобщението идва в момент, когато конкурентите в програмата за модернизация на изтребителите в страната се активизират.
Даниел Боестад, директор на Saab за България, каза, че шведският изтребител изисква значително по-малки разходи за поддръжка в сравнение с изтребител втора ръка. „Решението за закупуване на втора ръка изтребители е много рисковано и скъпо. Машините втора ръка са в края на жизнения си цикъл и това означава, че само след няколко години България ще трябва да започва процеса по придобиване на изтребители отново. Цената на изтребители втора ръка е по-висока и не носи икономически ползи като офсет например”, каза той.
Решението дали да се закупят по-скъпите, но модерни многоцелеви изтребители или да се приемe предложението за F-16 втора ръка ще бъде взето бързо, тъй като страната е решена да поднови летателната си техника.
Източници от България твърдят, че има опция за съвместно закупуване на изтребители втора ръка F-16 с Румъния, която на 24 март обяви решението си да закупи 24 употребявани изтребителя F-16 Блок 25 за 1.3 милиарда долара.
Министърът на отбраната на България Аню Ангелов потвърди, че обмисля опцията за сътрудничество като каза, че „много въпроси, свързани със сътрудничеството в системата за въздушна отбрана” е можело да бъдат решени по-рано.
България и Румъния могат също да се споразумеят съвместно да изпълняват задълженията си по мисията Ер полисинг на НАТО в следващите месеци.
От Saab все още се надяват на успех с Gripen в Румъния, където сделката за F-16 все още не е одобрена от парламента. Швеция представи оферта на Румъния на 14 април като предложи доставка на 24 „напълно съвместими с изискванията на НАТО изтребители Gripen C/D”” в пакет с обучение, поддръжка и логистика.
Цената на сделката би била 1 милиард евро (1.3 милиарда долара).
България има на въоръжение стари изтребителя МиГ-21, както и изтребителите-бомбардировачи Су-25 и 16 изтребителя Миг-29. През месец май 2009 г. компанията РСК МиГ достави последните от 16-те изтребителя МиГ-29 (включително и четири МиГ-29УБ) след мащабна модернизация и удължаване на жизнения цикъл по силата на договор за 48.8 милиона долара, подписан през март 2006 г. и изпълнен в авиобазата Граф Игнатиево на българското министерство на отбраната.
Самолетите могат да летят до 2030-та г. или докато не достигнат 4 000 летателни часа. Въпреки това проблемът със сервизната поддръжка не е решен, главно поради липса на средства. Гаранцията на последните шест модернизирани самолета изтече този месец.
*Оригинално заглавие на статията: SAAB offers Bulgaria cut-price Gripens
Tweet |
|
Gryckite i Turskite VVS ot dosta vreme sa s Block 50, kojto e proizveden prez 1999g. Ta 4ii interesi obslujvame nie, da popitam, sled kato kupubvame block 25, zapochnal da se proizvejda 1980g. Tepyrva 6te kupuvame samolet, kojto e s 5 pokoleniq po-star ot na kom6iite. Ne sym expert, no elementarna logika pokazva, 4e pone vednyj v ministerstvoto na otbranata, moje da podhodjat po-inteligentno po vyprosa. Danni za samoletite vzeh ot tuk: http://www.cavok-aviation-photos.net/f-16C_D.html
А сега си дай малко труд и провери от коя година са Българските Миг-29 - 1989 г.
ф 16 блок 25 - в нета открих, че са от 1984 - та...за какво са ни тия самолети?