АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Изчезнали папки спря тунел „Железница”
06:40 | 07.04.2017 2865 коментари 0
Изчезнали са документи за обществената поръчка за над 250 милиона лева за строителството на тунел "Железница" на автомагистрала Струма, съобщи bTV. Липсва офертата на един от кандидатите и това е една от основните причини за спиране на търга.*
Мистериозно изчезналите документи представляват папка с техническото предложение на един от 17-те участници и правят невъзможно провеждането на търга. На 31 март изпълнителният директор на АПИ е забелязал, че липсва една от папките в обществената поръчка. Подава сигнал в полицията, след което в пътната агенция зад мен влизат служители на СДВР. Важната документация се е съхранявала при изключителни мерки за сигурност в стая в агенцията. В нея се е влиза само с магнитна карта и достъп имат само изпълнителният директор на АПИ и петимата членове на комисията на обществената поръчка. От Пътната агенция отказаха интервю по темата с мотива, че в момента се водят процесуално-следствени действия. Най-дългият и най-скъп тунел в страната трябваше да бъде завършен до 2022 г., защото се плаща с еврофондове по изтичаща тогава програма. Сегашното решение поставя под риск средствата, които, ако загубим, ще се поемат от българския данъкоплатец. Още в петък вечерта полицията е проверила домовете на членовете на комисията. Има досъдебно производство срещу един от членовете на комисията. Според информация на он лайн 24 часа става въпрос за Стефан Гайтанджиев - външен експерт, в чийто дом са открити въпросните документи. --------------------------- * Процедурата за тунела „Железница” е прекратена, това може да бъде фатално за изграждането на АМ „Струма“. Това е написа Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството в официалния си профил в социалната мрежа „Фейсбук“ в сряда вечер.С крайно учудване разбирам, че процедурата за тунела „Железница”, като част от лот 3.1. на АМ „Струма” е прекратена. Несериозно и будещи недоумение звучат мотивите на ръководството на АПИ за прекратяване на изключително важния търг за ключовия приоритет обект, финансиран със средства от ЕК. Осъзнава ли ръководството на АПИ и служебният министър на регионалното развитие и благоустройството сериозността от прекратяване на процедура на стойност 250 млн.лв. и рискът от голямо закъснение за изграждането на автомагистралата? Осъзнава ли ръководството на АПИ и служебният министър на регионалното развитие и благоустройството, че това решение може да бъде фатално за окончателно изграждане на „Струма” и България да се наложи да загуби стотици милиони от Европа? Каква е причината за коренно сменената позиция на служебния министър Спас Попниколов , който беше разпоредил в края на февруари да има избран изпълнител на 31 март 2017 г. Липсва ли наистина документация по обществената поръчка, както това е посочено в самото решение за прекратяване? Означава ли това, че ръководството на АПИ не е създало необходимата организация за съхранение и опазване на документацията по търга? Има ли връзка тази липса на документация с промяната в състава на оценителната комисия предвид, че самият служебен министър преди да стане министър беше външен експерт в нея? Дължи ли се това на смяната му с друг външен експерт и кой е той? Кой го предложи, по какъв начин е станала смяната, притежава ли това лице необходимата професионална експертиза да бъде член на оценителната комисия? Стефан Гайтанджиев ли е външният експерт и бил ли е част от ръководството на АПИ заедно с Пирин Пенчев по време на тройната коалиция, на която ЕК спря всички пари? Не е ли това отново и Все въпроси, на които служебният министър Спас Попниколов и настоящето ръководство на АПИ дължат бърз и смислен отговор! Това ще бъдат и първите ми парламентарни въпроси към служебния министър Спас Попниколов в първия ми работен ден като народен представител в 44-то Народно събрание! -------------------- На 31 март от комисията по оценка на проектите бе установено, за което бях веднага информиран, че липсва част от офертата на един от участниците в процедурата. Това каза Пирин Пенчев, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, по време на брифинг във връзка с прекратяването на процедурата „Проектиране и строителство на автомагистрала „Струма“ Лот 3.1 Тунел „Железница“, направено с решение на УС на АПИ. „Такова нарушение на правилата за работа на комисията и оперативните законови изисквания по отношение на реда за съхранение и разглеждане на постъпили оферти компрометира изцяло процедурата, принципите за публичност, прозрачност, честна и лоялна конкуренция“, обясни той. „Това е основната причина за прекратяването на обществената поръчка“, заяви Пирин Пенчев. „Нито АПИ нито МРРБ са искали процедурата за тунела „Железница“ да бъде спряна“, обясни той. „В продължение на близо 6 месеца от август 2016 до февруари 2017 може да се твърди, че постъпилите оферти не са разглеждани“, посочи Пирин Пенчев. „Съгласувано с министъра незабавно уведомихме за това компетентните органи, които образуваха досъдебно производство и започнаха незабавни процесуално-следствени действия“, уточни той. „Ако процедурата не бъде прекратена, това е съществено нарушение на правилата за провеждането на обществени поръчки и би довело до корекция от 100% осигуреното европейскo финансиране“, обясни Пирин Пенчев и допълни, че към този момент прекратяването на процедурата е единственото законосъобразно решение. „Незабавно започваме работа по подготовката на нова документация, така че даже в случай на обжалване на решението за прекратяване, следващото правителство да може в срок от 2 до 3 месеца да обяви поръчката отново“, каза още той. Редовният кабинет следва да предприеме всички мерки за ново обявяване на процедурата, без да допуска нелогично и необосновано забавяне, както и да продължи положените от нас усилия за обявяване на процедурата за израждане на Лот 3.2, а именно Кресненското дефиле. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов. „Именно забавянето на тази процедурата е най-същественият риск за загуба на европейски средства“, заяви той. „Още при встъпването си в длъжност като служебен министър обявих за свой приоритет продължаването на работата по АМ „Струма“, посочи Спас Попниколов. „В резултат на установеното 6-месечно забавяне в работата на Комисията за оценка на офертите на обект тунел „Железница“, препоръчах на бенефициента по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, а именно АПИ, да предприеме необходимите действия комисията да започне активно своята работа“, поясни министърът. По думите му установяването на липса на част от офертата на един от кандидатите компрометира процедурата до такава степен, че единствената законосъобразна възможност е прекратяването ѝ. „Заставам зад решението на УС на АПИ като подчертавам, че продължаването на процедурата при сегашната ситуация със сигурност би довело до спиране и пълна загуба на доверието на европейските ни партньори и цялостно компрометиране на дейностите по възлагане на обществените поръчки“, каза още Спас Попниколов.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg