АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Има ли промени в нагласите на офис ползвателите?
През 2023г. MBL проведе проучване сред 100 водещи компании в София, работодатели на над 43,000 служители с обща офисна площ от 296,000 кв.м. Списъкът включва компании от широк спектър от индустрии, 85% от които с международен произход и с най-много представители (44%) от IT сферата, сектора на професионалните услуги (14%) и финансите (7%).
Резултатите от проучването показват, че въпреки всички предизвикателства, пред които са изправени бизнес лидерите в днешно време, те са оптимистично настроени за развитието на техния бизнес. Това което забелязваме е, че компаниите ще продължат да наемат нови служители и през тази година, но с по-бавни темпове. През предстоящите месеци, почти половината от тях (45%) възнамеряват да разширят работната си сила, което е с 20% по-малко от година по-рано. IT, BPO, SSC и професионалните услуги са сред секторите, където се очаква да претърпят най-значително разширение.
Относно плановете за офис пространствата им, по-голяма част от компаниите (68%) все още не са взели решение относно потенциални промени в размера на техните офис площи и са в процес на формулиране на дългосрочна стратегия. Въпреки това 13% от анкетираните компании все пак посочват намерението си да разширят площта на офиса си, а 19% изразяват склоността си към намаляване на размера на помещенията си. Тези констатации съвпадат с очакванията ни, че много компании ще намалят размера на офис площите си, вследствие на приложението на хибридния модел на работа.
Резултати от проучването потвърждават тенденцията, зародила се още през изминалата година, а именно доминирането на хибридния модел на работа като такъв, на когото значителна част от офис ползвателите залагат. От нашите участници, почти всички (94%) работят хибридно като повече от половината прекарват основно два дни в офиса, а останалите три работят дистанционно.
Забелязваме и стремеж към проучване на алтернативни модели на работа като гъвкавите или споделени офис пространства се очертават като все по-привлекателна възможност. Дори за 24% от компаниите вече са неизменна част от тяхната офис политика.
Вследствие на пандемията и установения хибриден модел на работа, ролята, която офисът играе се измества от място, в което се извършва голяма част от работния обем и ежедневни дейности към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се осъществяват дигитално.
Резултатите показват, че по-голяма част от анкетираните компании използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество, промотиращо корпоративната култура, привличащо и задържащо таланти, а 30% все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работните дейности.
Голяма част от организациите се преориентират към работно място, което предлага здравословен баланс между професионалния и личния живот. В такава ситуация ролята на офис пространството също еволюира като резултатите показват, че 56% от компаниите адаптират работното място, за да насърчат хибридния модел на работа, 32% имплементират най-новите технологии, за да поддържат ангажираността и продукивността на служителите си, а 18% инвестират в релокация в модерна, високо ефективна офис сграда на престижна локация.
Съществуват редица важни фактори, които оказват влияние в процеса на взимане на решение при избора на офис пространство. Всички те имат различна тежест и значение в зависимост от индивидуалните изисквания. Завишените критерии са ясен сигнал към наемодателите, че освен финансовите разходи, фактори като качество на сградата и нейното управление, удобства в близост, са все по-важни за наемателите. Тази година основен приоритет за компаниите с 31% е модерната, устойчива във времето офис сграда, предлагаща уютна и здравословна работна среда за наемателите си. На второ място се нарежда наемната цена с 22%, следвана от локацията с 15%, която през последните пет години беше приоритет номер едно за компаниите.
Наемателите все по-често търсят качествени сгради, които да предлагат разнообразие от удобства. Резултатие показват, че идеалният набор от удобства за организациите включва различни места за хранене (83%), паркове и зелени площи (73%), които допринасят за по-здравословен и приятен начин на работа, наличие на съоръжения като фитнес зали, студия за йога и танци (62%). Друго високо ценено удобство е присъствието на споделено работно пространство в сградата или в непосредствена близос (47%), което предлага изключителна гъвкавост при необходимост от допълнителни работни станции, зали за срещи както и провеждане на различни събития.
В дългогодишната ни комуникация с наематели на офиси многократно сме се убеждавали колко решаващ е факторът локация в процеса по взимане на решение. Оценявайки основните бизнес райони в София, най-голям дял (76%) от анкетираните наематели отличават Лозенец/Хладилника като район, който отговаря на техните представи за пригодна локация на офис, следван от идеалния административен център (60%), Цариградско шосе (55%), зоната на Бизнес Парк София (51%) и Изток/Изгрев (51%).
В процеса по селекция от страна на компаниите, особено в случаите на глобалните организации, ESG критериите играят изключително важна роля. Резултатите от проучването показват, че 68% от компаниите са въвели или в момента са в процес на имплементиране на такива политики. В настоящите си сгради, повече от половината от компаниите вече са се възползвали от инициативи за здравословна работна среда, разделно събиране на отпадъци и намаляване на въглеродните емисии.
Предвид най-високата инфлация през последните 20 години насам, голяма част от наемодателите приложиха в началото на годината клаузата за индексация. В резултат на това при 73% от интервюираните офис ползватели месечните сметки нарастнаха значително като при 17% от тях пивишението е с повече от 10%, а при почти половината в рамките на 5-10%. Очакванията са инфлацията да запази умерен растеж, но това със сигурност ще се отрази в бъдещите планове и стратегии на организациите в процеса по релокация.
Tweet |
|